Załącznik
do
uchwały Nr XXIV/114/05
Rady Miejskiej w Nowogrodzie
z dnia 25 marca 2005r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I
ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2005 ROK
UZNAJĄC ŻYCIE OBYWATELI ZA NIEZBĘDNY WARUNEK MORALNEGO DOBRA SPOŁECZNOŚCI
GMINNEJ Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na
gminę Nowogród opiera się na:
1.
Znowelizowanej ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku .art.
1, ust. 1 tej ustawy stanowi, że „Organy administracji rządowej i jednostek
samorządu terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do
ograniczania spożywania napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich
spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę
obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz
trzeźwości
w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawania i usuwania następstw nadużywania
alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji
społecznych i zakładów pracy”.
2. Narodowym Programie
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2000 – 2005
przyjętym i zaakceptowanym przez Radę Ministrów, który określa założenia i
priorytety z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
3. Stanowisku Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w sprawie działań
izb obrachunkowych związanych z realizacją przez gminy postanowień ustawy z
dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi podjęte dnia 22 października 1998r.
4. Katalogu działań rekomendowanych do realizacji w ramach gminnych programów
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przez Państwową Agencję
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5. Analizie i diagnozie stanu sytuacji w gminie w zakresie problemów
alkoholowych za rok 2004, uwzględniając:
1) ilość rodzin objętych bezpośrednią pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej- 356, w tym – 14 rodzin z problemem alkoholowym;
2) ilość dzieci z rodzin alkoholowych, które korzystały z różnych form pomocy-40; ,,7 kroków”-4;
3) ilość osób przeszkolonych w zakresie podstawowych informacji o problemach
alkoholowych i możliwości ich rozwiązywania-7;
4) ilość zezwoleń na sprzedaż detaliczną alkoholu –8;
5) ilość zezwoleń na sprzedaż piwa – 6;
6) ilość zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5%-18%
alkoholu – 2;
7) ilość zezwoleń na sprzedaż alkoholu zawierającego powyżej 18% alkoholu – 2;
8) ilość zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia
w miejscu sprzedaży – 3 ; w tym:
1)
ilość zezwoleń na sprzedaż piwa – 1;
2)
ilość zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych zawierających od 4,5%- 18% alkoholu – 1 ;
3)
ilość zezwoleń na sprzedaż alkoholu
zawierających powyżej 18% alkoholu- 1;
4)
ilość zezwoleń jednorazowych – 12;
6. Analizie
pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: 1) współpracuje z pełnomocnikiem
Burmistrza ds. Rozwiązania Problemów Alkoholowych; 2) opiniuje projekt Gminnego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz sprawozdanie z jego
realizacji opracowane przez pełnomocnika,
3) opiniuje decyzje o cofnięciu zezwoleń w przypadku naruszania
sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym, albo też zakłócania porządku
publicznego w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy;
4) prowadzi kontrolę przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia;
5) opiniuje projekty uchwał dotyczące liczby punktów sprzedaży napojów
alkoholowych, zasad ich usytuowania na terenie gminy;
6) podejmuje działania zmierzające do poddania się leczeniu odwykowemu osób
uzależnionych od alkoholu;
7) kieruje na badania przez biegłego w celu wydania
opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu
leczniczego dla osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozpad
życia rodzinnego; demoralizują nieletnich, uchylają się od pracy,
systematycznie zakłócają spokój i porządek publiczny,
8) przeprowadza wywiady środowiskowe i rozmowy w sprawach osób nadużywających
alkohol.
Nadużywanie alkoholu to temat wstydliwy dla każdego członka rodziny, w której
jest ten problem. Nawet znęcanie się fizyczne i psychiczne oraz trwonienie
wspólnego mienia trzymane jest w wielkiej tajemnicy. Celem komisji jest
przełamanie bariery wstydu i dotarcie do tych rodzin z pomocą.
II. PROGRAM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH JEST DOKUMENTEM OKREŚLAJĄCYM
ZAKRES I FORMĘ REALIZACJI DZIAŁAŃ NA TERENIE GMINY
Program ma na celu tworzenie spójnego systemu działań profilaktycznych i
naprawczych zmierzających do zapobiegania powstaniu nowych problemów
alkoholowych, zmniejszeniu tych, które aktualnie występują oraz zwiększeniu
zasobów niezbędnych do radzenia sobie już z istniejącymi problemami. Dlatego
też opiera się on na pięciu podstawowych zadaniach gminy, które nakreślił
ustawodawca.
C E L E:
1. Zmniejszenie
ilości osób uzależnionych i nadużywających alkohol.
2. Podwyższenie progu wiekowego osób spożywających alkohol.
3. Zmiany struktury i kultury picia.
4. Wzrost świadomości wśród mieszkańców gminy na temat skutków picia.
5. Zmniejszenie ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających
alkoholu.
Zadanie pierwsze:
ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB
UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU.
Realizacja tego zadania oznacza:
1. Współudział w finansowaniu działań terapeutycznych realizowanych w programie
ponadpodstawowym przez Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w
Łomży.
2. Prowadzenie zajęć w świetlicy socjoterapeutycznej.
3.
Rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu informacyjnego dla osób uzależnionych
i ich rodzin.
Zadanie drugie:
UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE, POMOCY
PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE
Najważniejszym w tym zadaniu uznaje się szkolenie osób, które pracują z ofiarami
przemocy na, co dzień, zawodowo, a więc nauczyciele,
policjanci, pracownicy ośrodka pomocy społecznej, służby zdrowia.
Znaczną część pracowników tych instytucji i służb przejawia deficyt wiedzy i
umiejętności praktycznych potrzebnych do realizacji specyficznych zadań
związanych z pomaganiem osobom uzależnionym i ich rodzinom.
W ubiegłych latach prowadzone były szkolenia dla w/w osób. Jest to jednak
znikoma ilość przeszkolonych osób w stosunku do potrzeb. Zatem należy nadal
pobudzać do refleksji wszystkich, którzy mogą mieć wpływ na rozwój osobowości
młodego człowieka. Przekaz wiedzy z zakresu problematyki uzależnień
(alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii) młodzieży może być szczepionką przeciw
patologicznym zjawiskom.
W tej sytuacji realizacja tego zadania oznacza:
1. Edukację publiczną: udostępnienie broszur i ulotek: między innymi:
pt. ,,Gdzie uzyskasz pomoc” ,,Nasze dziecko i
alkohol”, ,,Bunt”, ,,Pułapka współuzależnienia”
2. Utrzymanie stałych kącików informacyjnych wyposażonych w broszury o w/w tematyce
(Ośrodek Zdrowia, szkoły, Policja, Urząd Miejski, MGOK).
3. Wspieranie szkół w realizacji zadań zawartych w „Szkolnych Programach
Profilaktyki Problemów Dzieci i Młodzieży”- spotkania edukacyjne dla rodziców,
prowadzone przez specjalistów.
4. Rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu informacyjnego dla ofiar przemocy.
5. Szkolenie różnych grup zawodowych: nauczyciele, członkowie gminnej komisji,
policjanci, pielęgniarki.
Zadanie trzecie:
PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ
I EDUKACYJNEJ W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Realizacja tego zadania oznaczać będzie:
1. Konkursy dla różnych grup wiekowych o tematyce zagrożeń.
2. Wspieranie działań podejmowanych przez lokalne koalicje trzeźwościowe
np. organizowanie lokalnych imprez sportowych, rozrywkowych dla młodzieży,
mających wyraźne odniesienie profilaktyczne (specjalny program, zaproszeni
goście otwarcie wspierający takie bezalkoholowe przedsięwzięcia swoim autorytetem). 3.
Prowadzenie programów edukacyjno- profilaktycznych dla uczniów wszystkich szkół
w gminie dotyczących rozwijania umiejętności mające na celu troskę o zdrowie i
bezpieczeństwo.
4. Prowadzenie zajęć edukacyjno-profilaktycznych na lekcjach wychowawczych
w zakresie zagrożenia młodości, asertywność, na bazie zakupionych materiałów,
które znajdują się w świetlicy socjoterapeutycznej, szkolnej: kasety wideo,
książki, broszury.
5. Kontynuacja zajęć prowadzonych dla grupy młodzieży ze szkoły podstawowej:
grupa rozwoju osobowości - program socjoterapeutyczny.
6. Zorganizowanie zajęć dla dzieci w celu efektywnego i bezpiecznego spędzania
czasu wolnego / zajęcia muzyczne, teatralne, taneczne, spotkania autorskie),
7. Dofinansowanie sali gimnastycznej przy świetlicy socjoterapeutycznej.
Zadanie czwarte:
WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH
ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Realizacja tego zadania służy de facto realizacji wszystkich poprzednich ww.
zadań. Istotą zadania czwartego jest stworzenie atmosfery przychylności i
wsparcia dla lokalnych liderów i pozyskanie ich dla efektywniejszej realizacji
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
W obecnej sytuacji narastającego zagrożenia młodego pokolenia uzależnieniami od
śmiertelnych substancji chemicznych /narkotyki/, szkoły wypracowują własną
politykę
w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży. Powołano
w szkołach zespoły nauczycieli, którzy będą zajmowali się tworzeniem programów
profilaktyki szkolnej i ich realizacją. Szkoły oczekują wsparcia, zrozumienia i
akceptacji w realizacji działań profilaktycznych zawartych w programach szkolnych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i pełnomocnik, widzą
konieczność tworzenia silnej i skutecznej koalicji. Oferuje swoją gotowość , chęć pomocy , wspierania nauczycieli i rodziców w
ich działaniach wychowawczych, które mogą być najskuteczniejszą profilaktyką.
Nadal będą współfinansowane koszty leczenia mieszkańców gminy Nowogród w
Wojewódzkim Ośrodku Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży lub w innych
placówkach lecznictwa odwykowego.
Zadanie piąte:
PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W ART.131
i 15 USTAWY ORAZ WYSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W CHARAKTERZE OSKARŻYCIELA
PUBLICZNEGO.
PROWADZENIE KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH SPRZEDAŻ NAPOJÓW
ALKOHOLOWYCH:
1. Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie
napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem
sprzedaży.
2. Kontrole przeprowadzają:
1) członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych; 2)
policja;
3. Zakres kontroli:
- przestrzeganie zasad i
warunków korzystania z zezwoleń.
4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w
pkt.3 przeprowadzone są co najmniej przez dwie osoby,
bez powiadomienia kontrolowanego.
5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:
1) wstępu na teren
nieruchomości, obiektu lub lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów
alkoholowych, w takich dniach w jakich prowadzona jest działalność;
2) żądania pisemnych lub ustnych
wyjaśnień oraz okazania zezwoleń;
6. Przedsiębiorca kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki
niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenie wzywa
przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o
ile nie są one podstawa do cofnięcia zezwolenia.
8. Przedsiębiorca kontrolowany w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do
usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie,
informację o wykonaniu zaleceń.
9. Sprawdzenia wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.
ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
Członkom Komisji przysługiwać będzie zryczałtowane wynagrodzenie równe diecie w
wysokości ustalonej dla członków komisji stałych rady, za:
1. Udział w
posiedzeniach,
2. Przeprowadzenie kontroli przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów
alkoholowych /w jednym dniu/.
III. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Środki,
które będą zabezpieczały realizację ww. przedsięwzięć będą pochodziły z opłat
za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz darowizn od osób fizycznych
i instytucji.
Przedstawiony Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych obejmuje działanie służące realizacji wymienionych zadań własnych
gminy, które są nakierowane na zmiany postaw dzieci, młodzieży, a także osób
dorosłych. Program posiada również poszczególne konkretne działania nakierowane
na pomoc ludziom z problemem alkoholowym i ich rodzinom. Proponowane zadania
wdrażane konsekwentnie i systematycznie prowadzić będą do osiągnięcia zakładanych
celów. Gminny Program jest widziany jako długofalowa strategia, systematycznie
wzbogacana o nowe doświadczenia, co roku realizowana w poszczególnych rocznych
programach.
W programie na rok 2005 dokonano aktualizacji mapy problemów alkoholowych
gminy, ponieważ w trakcie realizacji zadań w roku 2004 ujawniły się nowe
potrzeby i ciekawe doświadczenia.
Za ustalenia szczegółowego harmonogramu i terminów realizacji zadań
wynikających z niniejszego programu odpowiedzialny jest Burmistrz. W celu
realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych Burmistrz powołuje pełnomocnika.