Załącznik
                  
                                                   do uchwały Nr XXIV/114/05
                                                                       Rady Miejskiej w  Nowogrodzie
                                                                       z dnia 25 marca 2005r.

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2005 ROK

UZNAJĄC ŻYCIE OBYWATELI ZA NIEZBĘDNY WARUNEK MORALNEGO DOBRA SPOŁECZNOŚCI GMINNEJ Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na gminę Nowogród opiera się na:

1. Znowelizowanej ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku .art. 1, ust. 1 tej ustawy stanowi, że „Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożywania napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości
w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawania i usuwania następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy”.

2.  Narodowym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2000 – 2005 przyjętym i zaakceptowanym przez Radę Ministrów, który określa założenia i priorytety z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
3. Stanowisku Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w sprawie działań izb obrachunkowych związanych z realizacją przez gminy postanowień ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi podjęte dnia 22 października 1998r.
4. Katalogu działań rekomendowanych do realizacji w ramach gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5. Analizie i diagnozie stanu sytuacji w gminie w zakresie problemów alkoholowych za rok 2004, uwzględniając:
1) ilość rodzin objętych bezpośrednią pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej- 356, w tym – 14 rodzin z problemem alkoholowym;
2) ilość dzieci z rodzin alkoholowych, które korzystały z różnych form pomocy-40; ,,7 kroków”-4;
3) ilość osób przeszkolonych w zakresie podstawowych informacji o problemach alkoholowych i możliwości ich rozwiązywania-7;
4) ilość zezwoleń na sprzedaż detaliczną alkoholu –8;
5) ilość zezwoleń na sprzedaż piwa – 6;
6) ilość zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5%-18% alkoholu – 2;
7) ilość zezwoleń na sprzedaż alkoholu zawierającego powyżej 18% alkoholu – 2;
8) ilość zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia
w miejscu sprzedaży – 3 ; w tym:

1)    ilość zezwoleń na sprzedaż piwa – 1;                                     

2)   ilość zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5%- 18% alkoholu – 1 ;

3)    ilość zezwoleń na sprzedaż alkoholu zawierających powyżej 18% alkoholu- 1;

4)   ilość zezwoleń jednorazowych – 12;

6. Analizie pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:  1) współpracuje z pełnomocnikiem Burmistrza ds. Rozwiązania Problemów Alkoholowych;  2) opiniuje projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz sprawozdanie z jego realizacji opracowane przez pełnomocnika,                                                                                                      3) opiniuje decyzje o cofnięciu zezwoleń w przypadku naruszania sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym, albo też zakłócania porządku publicznego w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy;
4) prowadzi kontrolę przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia;
5) opiniuje projekty uchwał dotyczące liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych, zasad ich usytuowania na terenie gminy;
6) podejmuje działania zmierzające do poddania się leczeniu odwykowemu osób uzależnionych od alkoholu;
7) kieruje na badania przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego dla osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozpad życia rodzinnego; demoralizują nieletnich, uchylają się od pracy, systematycznie zakłócają spokój i porządek publiczny,
8) przeprowadza wywiady środowiskowe i rozmowy w sprawach osób nadużywających alkohol.
Nadużywanie alkoholu to temat wstydliwy dla każdego członka rodziny, w której jest ten problem. Nawet znęcanie się fizyczne i psychiczne oraz trwonienie wspólnego mienia trzymane jest w wielkiej tajemnicy. Celem komisji jest przełamanie bariery wstydu i dotarcie do tych rodzin z pomocą.
II. PROGRAM ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH JEST DOKUMENTEM OKREŚLAJĄCYM ZAKRES I FORMĘ REALIZACJI DZIAŁAŃ NA TERENIE GMINY
Program ma na celu tworzenie spójnego systemu działań profilaktycznych i naprawczych zmierzających do zapobiegania powstaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszeniu tych, które aktualnie występują oraz zwiększeniu zasobów niezbędnych do radzenia sobie już z istniejącymi problemami. Dlatego też opiera się on na pięciu podstawowych zadaniach gminy, które nakreślił ustawodawca.
C E L E:
1.
Zmniejszenie ilości osób uzależnionych i nadużywających alkohol.
2. Podwyższenie progu wiekowego osób spożywających alkohol.
3. Zmiany struktury i kultury picia.
4. Wzrost świadomości wśród mieszkańców gminy na temat skutków picia.
5. Zmniejszenie ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających alkoholu.

Zadanie pierwsze:
ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACYJNEJ DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU.
Realizacja tego zadania oznacza:
1. Współudział w finansowaniu działań terapeutycznych realizowanych w programie ponadpodstawowym przez Wojewódzki Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży.
2. Prowadzenie zajęć w świetlicy socjoterapeutycznej.

3. Rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu informacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin.


Zadanie drugie:

UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ, A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE

Najważniejszym w tym zadaniu uznaje się szkolenie osób, które pracują z ofiarami przemocy na, co dzień, zawodowo, a więc nauczyciele, policjanci, pracownicy ośrodka pomocy społecznej, służby zdrowia.
Znaczną część pracowników tych instytucji i służb przejawia deficyt wiedzy i umiejętności praktycznych potrzebnych do realizacji specyficznych zadań związanych z pomaganiem osobom uzależnionym i ich rodzinom.
W ubiegłych latach prowadzone były szkolenia dla w/w osób. Jest to jednak znikoma ilość przeszkolonych osób w stosunku do potrzeb. Zatem należy nadal pobudzać do refleksji wszystkich, którzy mogą mieć wpływ na rozwój osobowości młodego człowieka. Przekaz wiedzy z zakresu problematyki uzależnień (alkoholizmu, nikotynizmu, narkomanii) młodzieży może być szczepionką przeciw patologicznym zjawiskom.

W tej sytuacji realizacja tego zadania oznacza:
1. Edukację publiczną: udostępnienie broszur i ulotek: między innymi:
pt. ,,Gdzie uzyskasz pomoc” ,,Nasze dziecko i alkohol”, ,,Bunt”, ,,Pułapka współuzależnienia”
2. Utrzymanie stałych kącików informacyjnych wyposażonych w broszury o w/w tematyce (Ośrodek Zdrowia, szkoły, Policja, Urząd Miejski, MGOK).
3. Wspieranie szkół w realizacji zadań zawartych w „Szkolnych Programach Profilaktyki Problemów Dzieci i Młodzieży”- spotkania edukacyjne dla rodziców, prowadzone przez specjalistów.
4. Rozpatrzenie możliwości utworzenia punktu informacyjnego dla ofiar przemocy.
5. Szkolenie różnych grup zawodowych: nauczyciele, członkowie gminnej komisji, policjanci, pielęgniarki.


Zadanie trzecie:
PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ
I EDUKACYJNEJ W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

Realizacja tego zadania oznaczać będzie:
1. Konkursy dla różnych grup wiekowych o tematyce zagrożeń.
2. Wspieranie działań podejmowanych przez lokalne koalicje trzeźwościowe
np. organizowanie lokalnych imprez sportowych, rozrywkowych dla młodzieży, mających wyraźne odniesienie profilaktyczne (specjalny program, zaproszeni goście otwarcie wspierający takie bezalkoholowe przedsięwzięcia swoim autorytetem).                                                                                               3. Prowadzenie programów edukacyjno- profilaktycznych dla uczniów wszystkich szkół w gminie dotyczących rozwijania umiejętności mające na celu troskę o zdrowie i bezpieczeństwo.
4. Prowadzenie zajęć edukacyjno-profilaktycznych na lekcjach wychowawczych
w zakresie zagrożenia młodości, asertywność, na bazie zakupionych materiałów, które znajdują się w świetlicy socjoterapeutycznej, szkolnej: kasety wideo, książki, broszury.
5. Kontynuacja zajęć prowadzonych dla grupy młodzieży ze szkoły podstawowej: grupa rozwoju osobowości - program socjoterapeutyczny.
6. Zorganizowanie zajęć dla dzieci w celu efektywnego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego / zajęcia muzyczne, teatralne, taneczne, spotkania autorskie),
7. Dofinansowanie sali gimnastycznej przy świetlicy socjoterapeutycznej.


Zadanie czwarte:
WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

Realizacja tego zadania służy de facto realizacji wszystkich poprzednich ww. zadań. Istotą zadania czwartego jest stworzenie atmosfery przychylności i wsparcia dla lokalnych liderów i pozyskanie ich dla efektywniejszej realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
W obecnej sytuacji narastającego zagrożenia młodego pokolenia uzależnieniami od śmiertelnych substancji chemicznych /narkotyki/, szkoły wypracowują własną politykę
w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży. Powołano w szkołach zespoły nauczycieli, którzy będą zajmowali się tworzeniem programów profilaktyki szkolnej i ich realizacją. Szkoły oczekują wsparcia, zrozumienia i akceptacji w realizacji działań profilaktycznych zawartych w programach szkolnych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i pełnomocnik, widzą konieczność tworzenia silnej i skutecznej koalicji. Oferuje swoją gotowość , chęć pomocy , wspierania nauczycieli i rodziców w ich działaniach wychowawczych, które mogą być najskuteczniejszą profilaktyką.
Nadal będą współfinansowane koszty leczenia mieszkańców gminy Nowogród w Wojewódzkim Ośrodku Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży lub w innych placówkach lecznictwa odwykowego.

Zadanie piąte:
PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W ART.131 i 15 USTAWY ORAZ WYSTĘPOWANIE PRZED SĄDEM W CHARAKTERZE OSKARŻYCIELA PUBLICZNEGO.

PROWADZENIE KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW PROWADZĄCYCH SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH:
1. Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy  prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży.

2. Kontrole przeprowadzają:
1) członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;                                                                                 2) policja;

3. Zakres kontroli:
     - przestrzeganie
zasad i warunków korzystania z zezwoleń.
4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt.3 przeprowadzone są co najmniej przez dwie osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.
5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:
    1) wstępu
na teren nieruchomości, obiektu lub lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach w jakich prowadzona jest działalność;
    2) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń;
6. Przedsiębiorca kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenie wzywa przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawa do cofnięcia zezwolenia.
8. Przedsiębiorca kontrolowany w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie, informację o wykonaniu zaleceń.
9. Sprawdzenia wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.
 
ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Członkom Komisji przysługiwać będzie zryczałtowane wynagrodzenie równe diecie w wysokości ustalonej dla członków komisji stałych rady, za:

1. Udział w posiedzeniach,
2. Przeprowadzenie kontroli przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych /w jednym dniu/.

III. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Środki, które będą zabezpieczały realizację ww. przedsięwzięć będą pochodziły z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz darowizn od osób fizycznych i instytucji.
Przedstawiony Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych obejmuje działanie służące realizacji wymienionych zadań własnych gminy, które są nakierowane na zmiany postaw dzieci, młodzieży, a także osób dorosłych. Program posiada również poszczególne konkretne działania nakierowane na pomoc ludziom z problemem alkoholowym i ich rodzinom. Proponowane zadania wdrażane konsekwentnie i systematycznie prowadzić będą do osiągnięcia zakładanych celów. Gminny Program jest widziany jako długofalowa strategia, systematycznie wzbogacana o nowe doświadczenia, co roku realizowana w poszczególnych rocznych programach.
W programie na rok 2005 dokonano aktualizacji mapy problemów alkoholowych gminy, ponieważ w trakcie realizacji zadań w roku 2004 ujawniły się nowe potrzeby i ciekawe doświadczenia.
Za ustalenia szczegółowego harmonogramu i terminów realizacji zadań wynikających z niniejszego programu odpowiedzialny jest Burmistrz. W celu realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Burmistrz powołuje pełnomocnika.