UCHWAŁA Nr XXIX/131/05

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2006 rok.

UCHWAŁA NR XXIX/131/05

RADY MIEJSKIEJ W nowogrodzie

z dnia 06 grudnia 2005 r.

w sprawie uchwalenia "Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych" na 2006 rok.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz.1231, Nr.167, poz. 1372 , z 2003 r. Nr 80, poz.719, Nr 122, poz.1143 oraz z 2004 r. Nr 29, poz.257, Nr 99, poz.1001, Nr 152 poz. 1597, Nr 273, poz. 2703 i z 2005r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298, Nr 179/ Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się "Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych" stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Krzysztof Chojnowski

Załącznik

do Uchwały Nr XXIX/131/05

Rady Miejskiej w Nowogrodzie

z dnia 06 grudnia 2005r.

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

WPROWADZENIE

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest podstawowym dokumentem określającym zakres i formę realizacji działań na terenie gminy. Gminny program ma na celu tworzenie spójnego systemu działań profilaktyki i naprawczych zmierzających do zapobiegania powstaniu nowych problemów alkoholowych oraz zmniejszeniu tych, które aktualnie występują. Program nakłada obowiązek kształtowania polityki alkoholowej.

Intencją, w tworzeniu projektu gminnego programu jest pragmatyzm i użyteczność. Istotne dla nich jest to, aby program był skuteczny w działaniu i prosty w realizacji.

W programie podjęto zagadnienia składające się z zadań, które wdrażane konsekwentnie i systematycznie prowadzić będą do osiągania zakładanych celów.

I. ANALIZA I DIAGNOZA STANU SYTUACJI W GMINIE W ZAKRESIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

1. Stan szkód i zagrożeń.

Gminę zamieszkuje 4068osób, w tym 1068 dzieci i młodzieży poniżej 18 roku życia, oraz 3000 osób w wieku produkcyjnym.

Na podstawie uchwały Nr 128/XXX/01 z dnia 28 grudnia 2001r Rady Miejskiej w Nowogrodzie wydano zezwolenia na 8 punktów sprzedaży alkoholu pow. 4,5% na spożycie poza miejscem sprzedaży i na 8 punków na sprzedaż i konsumpcję alkoholu w lokalu.

2. Badanie rynku napojami alkoholowymi.

a/ analiza ilości zakupionego alkoholu przez mieszkańców gminy:

- mieszkańcy jak się szacuje zakupują alkohol w ilościach w przeliczeniu na jednego mieszkańca ok. 2,37 litra

b/ struktura spożycia alkoholu - na terenie gminy w przeważającej ilości prowadzone są zakupy napojów alkoholowych powyżej 4,5 % oraz piwa

c/ zwiększenie punktów sprzedaży napojów alkoholowyh - w związku z licznymi wnioskami przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie gminy i miasta Nowogród oraz po zasięgnięciu opinnii komisji Rady Miejskiej w Nowogrodzie i Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowogrodzie planuje się ustalić 14 punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% na spożycie poza miejscem sprzedaży i 8 punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5% w miejscu sprzedaży.

d/ skargi i interwencje mieszkańców, dotyczące przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości - nie były kierowane do Burmistrza.

3. Stan bazy i usług związanych z terapią osób uzależnionych i ich rodzin

- na terenie gminy nie ma żadnej tego typu placówki i dlatego też niezbędna jest współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży oraz kierowanie zainteresowanych do klubów Trzeźwości na terenie województwa.

4. Stan działań profilaktycznych i edukacyjnych.

- osoby przeszkolone w zakresie realizacji programów profilaktycznych - 6

- działania, które są realizowane - program profilaktyczny wśród dzieci i młodzieży szkolnej.

5. Analiza pracy Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- ilość posiedzeń komisji w roku ubiegłym - nie rzadziej niż raz na miesiąc,

- ilość skierowań na leczenie - 1

- ilość kontroli punktów sprzedaży - raz w roku.

6. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- Ustala się wynagrodzenie w wysokości 10% najniższego wynagrodzenia za każdorazowy udział w posiedzeniu tej komisji i w kontrolach. Wynagrodzenie po potrąceniu podatku wypłacone jest w dniu posiedzenia lub wykonania kontroli w Kasie Urzędu w Nowogrodzie. na podstawie sporządzonej listy obecności.

II. DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE

CELE:

1. Zmniejszenie ilości osób uzależnionych i nadużywających alkoholu.

2. Podwyższenie progu wiekowego inicjacji alkoholowej.

3. Zmiany struktury i kultury picia.

4. Wzrost świadomości wśród mieszkańców gminy na temat skutków spożywania alkoholu.

5. Zmniejszenie ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających alkohol.

III. ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I REHABILITACJI DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU.

1. Umożliwienie korzystania z punktu konsultacyjnego osobom uzależnionym i ich rodzinom.

2. Organizacja grupy wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.

3. Organizacja lub współorganizacja "maratonów terapeutycznych" w miarę zapotrzebowania.

4. Zwrot kosztów dojazdu na zajęcia terapeutyczne osób uzależnionych i członków ich rodzin.

IV. UDZIELANIE RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE, POMOCY PSYCHOSPOŁECZNEJ I PRAWNEJ A W SZCZEGÓLNOŚCI OCHRONY PRZED PRZEMOCĄ W RODZINIE.

Najważniejsze w tym zadaniu uznaje się szkolenie osób, które pracują z ofiarami przemocy na co dzień zawodowo, a więc policja, szkoły, pomoc społeczna, służba zdrowia.

Znaczna część pracowników tych instytucji i służb przejawia deficyt wiedzy i umiejętności praktycznych potrzebnych do realizacji specyficznych zadań związanych z pomaganiem osobom uzależnionym i ich rodzinom.

W tym zakresie realizacji przewiduje się:

1. Dalsza działalność punktu konsultacyjno - informacyjnego dla ofiar przemocy, w których dyżur pełnić będą:

a/ przeszkoleni przedstawiciele w tym zakresie.

b/ pracownicy pomocy społecznej.

c/ odbywać się to będzie w punkcie konsultacyjno - informacyjnym

2. Propagowanie wiadomości o przyczynach i skutkach choroby alkoholowej.

3. Włączenie się do kampanii " Zachowaj Trzeźwy Umysł’’

4. Włączenie do akcji "Alkohol - Nieletnim Dostęp Wzbroniony "- mającej na celu ograniczenie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim - szkolenie sprzedawców.

V. PROWADZENIE PROFILAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI INFORMACYJNEJ I EDUKACYJNEJ W ZAKRESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH I NARKOMANII W SZCZEGÓLNOŚCI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY.

1. Organizowanie i finansowanie szkolenia pielęgniarek, lekarza rodzinnego w zakresie metod diagnozowania problemów alkoholowych wśród pacjentów, oraz stosowania metod krótkiej interwencji.

2. Przeprowadzenie programów profilaktycznych dla młodzieży uczącej się w gimnazjum i szkole podstawowej.

3. Prowadzenie zajęć sportowych oraz działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i zajęć terapeutycznych.

4. Tworzenie i wdrażanie programów socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin alkoholowych.

5. Założenie drużyny sportowej i wyposażenie w sprzęt.

6. Zwiększenie kwalifikacji nauczycieli w zakresie kontaktu z dziećmi (uczniami) wychowującymi się w rodzinach z problemem alkoholowym.

VI. KONTROLA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH PROWADZĄCYCH SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

1. Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na terenie gminy.

2. Kontrolę przeprowadzają:

a / upoważnione przez Burmistrza osoby,

b/ członkowie Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

3. Zakres kontroli:

a / zgodność prowadzonej sprzedaży, napojów alkoholowych z aktualnie ważnym

zezwoleniem,

b / przestrzeganie warunków prowadzenia sprzedaży określonych w art.18 ust. 7 ustawy o

wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

c/ przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.

4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt. 3 przeprowadzone są, co najmniej przez dwie osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.

5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:

a/ wstępu na teren nieruchomości, obiektu do lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż

napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona ta

działalność,

b/ żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.

6. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do

sprawnego przeprowadzenia kontroli.

7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy

do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia.

8. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia

stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie informację o

wykonaniu zaleceń.

9. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.

VII. WSPOMAGANIE DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI, STOWARZYSZEŃ I OSÓB FIZYCZNYCH SŁUŻĄCYCH W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.

Realizacja tego zadania służy de facto realizacji wszystkich poprzednich wyżej wymienionych zadań.

Istotą zadań jest stworzenie atmosfery przychylności i wsparcia dla lokalnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki, pełnomocnikiem wojewody ds. rozwiązywania problemów alkoholowych i Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Przedstawiony Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych obejmuje działania służące realizacji podstawowych zadań własnych gminy, które są nakierowane na zmiany postaw w społeczności lokalnej, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży.

Program posiada również poszczególne konkretne działania nakierowane na pomoc ludziom z problemem alkoholowym i ich rodzinom.

Planuje się coroczną aktualizację mapy problemów alkoholowych gminy, ponieważ w trakcie realizacji Gminnego Programu będą się ujawniać nowe i nieznane dotąd problemy oraz doświadczenia, które są istotne w tworzeniu nowego programu.

Za realizację zadań wynikających z niniejszego Programu Odpowiedzialny jest Burmistrz Nowogrodu.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Nowogrodzie

Wytwarzający/odpowiadający: Urząd Miejski Nowogród

Wprowadzający: Urząd Miejski Nowogród

Data modyfikacji: 2005-12-07

Opublikował: Karol Buczkowski

Data publikacji: 2005-12-07