UCHWAŁA Nr XXIII/119/08

w sprawie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród
Załącznik do Uchwały Nr XIII/55/07

UCHWAŁA NR XXIII/119/08

RADY MIEJSKIEJ W NOWOGRODZIE

z dnia 15 grudnia 2008 roku

 

w sprawie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród

 

 

            Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie

gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759, Dz. U. z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, Dz. U. z 2006 r. Nr 17 poz. 1280; Dz.U. z 2006r. Nr 181 poz. 1337; Dz.U. z 2007r. Nr 48, poz. 327; Dz.U. z 2007r. Nr. 138 poz. 974, Nr 173 poz 1218, z 2008r. Nr 180 poz 1111), art. 4¹ ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U z 2007r. Nr 70, poz. 473, Nr 115, poz. 793,Nr 173 poz. 1238); i art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179 poz. 1485; z 2006r. Nr 66 poz. 469 i Nr 120 poz. 826, Dz.U. z 2007 Nr.7, poz. 48; Dz.U. z 2007 Nr 82. poz. 558) Rada Miejska w Nowogrodzie uchwala co następuje:

 

§ 1.

 

Przyjmuję się Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.

 

§ 3.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 roku.

 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

 

                                                                                                       Tadeusz Góralczyk


 

Załącznik do Uchwały Nr XXIII/119/08

Rady Miejskiej w Nowogrodzie

z dnia 15 grudnia 2008

 

PROGRAM PRPFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH, PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII ORAZ INNYCH UZALEŻNIEŃ NA ROK 2009 W GMINIE NOWOGRÓD

 

Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu i narkotyków.

Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4¹ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.(Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz.1231 z późniejszymi zmianami) oraz art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005r.o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2006r. Nr.179, poz. 1485 ze zmianami).

Zgodnie z treścią wyżej wymienionych ustaw zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od używania substancji psychoaktywnych;

·        działalność wychowawczą i informacyjną;

·         ograniczanie dostępności do alkoholu i narkotyków;

·         leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu;

·        zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania substancji psychoaktywnych i ich usuwanie:

·         przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

 

 

Diagnoza w obszarze uzależnienia od alkoholu:

Na podstawie Uchwały Nr 128/XXX/01 Rady Miejskiej w Nowogrodzie z dnia 28 grudnia 2001r oraz Uchwały Nr XXX/137/05 Rady Miejskiej w Nowogrodzie  z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych, zasad usytuowania na terenie miasta i gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz warunków sprzedaży tych napojów w Gminie Nowogród ustalono liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na poziomie 16 oraz do spożycia w miejscu sprzedaży na poziomie 8. W 2008 roku wydano zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia:

1)    poza miejscem sprzedaży –28

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5%oraz piwa -9

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% do 18% -9

- na sprzedaż napojów alkoholowych o  zawartości powyżej 18% - 10

2) zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży- 1

 

Wydano również 4 zezwolenia jednorazowe na sprzedaż napojów alkoholowych (o zawartości do 4,5%oraz piwa) do spożycia w miejscu sprzedaży.

 

Gminę zamieszkuje 4166, w tym 1027 dzieci i młodzieży poniżej 18 roku życia, oraz 3139 osób dorosłych.

Z raportu Posterunku Policji w Nowogrodzie wynika, iż w roku 2008:

- doprowadzono 7 osób do pomieszczeń dla osób zatrzymanych do wytrzeźwienia KMP w Łomży,

- odnotowano w 3 przypadkach spożywanie alkoholu w miejscu publicznym,

- wszczęto 1 postępowanie karne za złamanie zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim,

- założono dla 7 rodzin Niebieską Kartę,

- wykryto 8 przestępstw z art. 178a § 1, 2 KK,

- odnotowano 2 wykroczenia z art. 87 § 1 KW,

- stwierdzono 1 przypadek posiadania narkotyków na terenie gminy.

 

 W 2008 roku 5 osób poddało się dobrowolnemu leczeniu odwykowemu

a ponad 200 dzieci z rodzin dysfunkcyjnych skorzystało z różnych form pomocy.

Z ankiet przeprowadzonych przez Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie w 2008r. wynika, że ok. 15% młodzieży ma problem z paleniem papierosów i tyle też uczniów ma kontakt z alkoholem. Wśród tych osób ok. 3% twierdzi, że była zmuszana do picia przez kolegów. Dobrym sygnałem w odniesieniu do lat poprzednich jest fakt, iż z badań i obserwacji wynika, że na terenie szkoły coraz mniej osób „próbuje” palenia papierosów -ok. 4% palących. Niestety jest także odsetek uczniów, którzy palą (można tu już mówić o uzależnieniu) za przyzwoleniem rodziców. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku, gdy w domu rodzinnym uczeń ma styczność z papierosami i alkoholem.

 

Diagnoza w obszarze uzależnienia od narkotyków:

 

 Dane ogólnopolskie

        Zmiany społeczno - ekonomiczne dokonujące się w naszym kraju, sprzyjają rozpowszechnianiu się mody na używanie środków psychoaktywnych. Wzrasta liczba osób eksperymentujących z narkotykami i już uzależnionych, poszukujących pomocy. Obniża się wiek biorących. Swobodny dostęp do narkotyków mają już dzieci w szkole podstawowej.
Wg szacunkowych danych liczba ludzi po inicjacji narkotykowej wynosi w Polsce około 1.200 mln, liczba uzależnionych i eksperymentujących sięga około 200 tyś. zaś leczących się w ośrodkach detoksykacyjnych wynosi około 100 tyś.
         Szczególnie niepokojące jest rozszerzanie się tego zjawiska wśród młodzieży. Panuje wśród niej błędny pogląd, że krótkotrwałe i incydentalne zażywanie narkotyków nie jest szkodliwe dla zdrowia i nie prowadzi do uzależnienia.

Z przeprowadzonych badań wśród uczniów wynika, że co trzeci uczeń szkoły średniej i gimnazjum (odpowiednio: 25,2% - gimnazjum, 37% - szkoła zawodowa, 40,8% - technikum i 38,2% - liceum) miało kontakt z narkotykami.

 

Dane lokalne

    Diagnoza lokalna problemu uzależnienia od narkotyków została dokonana w oparciu o ankietę przeprowadzoną wśród gimnazjalistów osoby dorosłe, informacje uzyskane z Posterunku Policji w Nowogrodzie oraz rozpoznania środowiskowego pracowników socjalnych Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie.

     Na terenie gminy policja odnotowała jeden przypadek posiadania narkotyków.

     Z diagnozy środowisk objętych pomocą społeczną wg stanu na 2007 rok wynika, że problem narkotyków nie wystąpił.

 

            Z ankiety przeprowadzonej wśród gimnazjalistów kl. I i III w 2007r wynika, że:

·        2,8% ankietowanych uczniów miało kontakt z narkotykami,

·        0,01% spróbowało z powodu namowy kolegi,

·        0,01% dostało od obcej osoby,

·        ankietowani podali miejsca, w których można kupić narkotyki: mieszkanie dealera, dyskoteka, bar, ulica, park, szkoła.

W 2008 roku została również przeprowadzona ankieta w Zespole Szkół Samorządowych w Nowogrodzie, z której wynika, że żaden z uczniów nie miał kontaktu z narkotykami.

 

I. Analiza problemów.

 

    Z przeprowadzonej diagnozy stanu aktualnego wynika, że w obszarze zagrożeń uzależnieniami od środków psychoaktywnych kluczowym problemem jest zagrożenie eksperymentowania dzieci i młodzieży z alkoholem, nikotyną i narkotykami.

 

Przyczyny eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi:

1.     Chęć zapomnienia o problemach, lub chęć próbowania wynikająca z ciekawości.

2.     Łatwy dostęp do tych substancji.

3.     Brak dobrych wzorców organizowania sobie wolnego czasy.

4.     Niska świadomość społeczna w zakresie uzależnień.

 

II. Wybór celów i ich realizacja

 

      Aby przeciwdziałać określonym w pkt I. problemom przyjęto jako cel główny: utrzymanie na istniejącym poziomie młodzieży eksperymentującej.

Cel główny będzie realizowany poprzez osiąganie celów strategicznych programu.

 

 Cele programu:

 

 

1.     Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozaszkolnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.

2.     Zwiększenie skuteczności egzekwowania prawa zakazującego sprzedaży napojów alkoholowych i tytoniu osobom małoletnim.

3.     Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień, pomocy społecznej, psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i integrowanie ze społecznością lokalną.

4.     Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości zapobiegania zjawisku.

5.     Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej oraz zapewnienie środków na pracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowogrodzie.

 

Cele te będą osiągane poprzez realizowanie następujących działań:

 

Cel 1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozaszkolnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.

.

 

1.      Finansowanie działań i programów profilaktycznych dla uczniów oraz szkoleń dla nauczycieli i rodziców- edukacja o skutkach działania substancji psychoaktywnych, między innymi:

 

L.p

program/działanie

Wskaźnik

Źródło danych

Odpowiedzialny za realizację

1.

 

 

Program edukacyjny w gimnazjum kl. I-III

Ilość uczniów

Informacja ze szkoły

Dyrektor Szkoły

2.

Utworzenie w Miejskiej Bibliotece działu „Profilaktyka” i udostępnianie literatury.

2 działy

Informacja z Biblioteki

Kierownik Biblioteki

Oddział Dla Dzieci

3.

Szkolenie realizatorów działań profilaktycznych

ilość osób

Dokumentacja szkolenia

Urząd Miejski

 

 

2.     Promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież poprzez finansowanie zorganizowanych zajęć pozaszkolnych w świetlicach, klubach oraz placówkach oświatowych (w tym dożywianie dzieci, biorących udział w tych, że zajęciach); finansowanie konkretnych projektów i działań profilaktycznych. Regulamin konkursu ofert na pozalekcyjne zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży stanowi załącznik do regulaminu.

3.      Diagnozowanie i stałe monitorowanie problemów uzależnień oraz badanie efektywności lokalnych działań podejmowanych w ramach Gminnego Programu, które dostarczą podstaw do planowania działań profilaktycznych na lata następne, oraz do oceny ich skuteczności.

 

Oczekiwane rezultaty:

·        większa wiedza młodzieży na temat zagrożeń wynikających zażywania narkotyków,

·        mniejsza podatność na zachowanie ryzykowne,

·        grupa realizatorów przygotowana do prowadzenia działań profilaktycznych wśród młodzieży.

·        większe zaangażowanie dzieci i młodzieży w zajęciach pozalekcyjnych,

·        upowszechnienie dobrego wzorca spędzania wolnego czasu wśród dzieci i młodzieży,

 

Cel II: Zwiększenie skuteczności egzekwowania prawa zakazującego sprzedaży napojów alkoholowych i tytoniu osobom małoletnim.

.

 

L.p

Zadanie/działanie

Wskaźnik

Źródło danych

Odpowiedzialny za realizację

1.

 

 

Patrole szkolne

Ilość patroli

Informacja ze szkoły

Dyrektor Szkoły we współpracy z Policją

2.

Stała kontrola miejsc zagrożonych

Ilość patroli

Informacja z Policji

Urząd Miejski we współpracy z Policją

3.

 

 

 

Zaangażowanie do działania właścicieli barów i dyskotek. Przeszkolenie w zakresie kontrolowania wieku klientów.

 

Ilość obiektów współdziałających  w realizacji celu,

ilość przeszkolonych sprzedawców

Dane z Urzędu Miejskiego

 

Urząd Miejski

 

 

 

4.

Program odpowiedzialnej sprzedaży „STOP18” nie sprzedajemy wyrobów tytoniowych nieletnim

ilość punktów sprzedaży nikotyny

Dane z Urzędu Miejskiego

 

Dane z Urzędu Miejskiego

 

5.

 

Kontrola lokali prowadzących sprzedaż środków psychoaktywnych

 

Liczba przeprowadzonych kontroli

 

Dane z Urzędu Miejskiego

 

 

Urząd Miejski

5.

 

Podejmowanie interwencji w związku wszczętych naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

Liczba wszczętych postępowań

 

Dane z Urzędu Miejskiego i Policji

 

 

Urząd Miejski, Policja

 

Oczekiwane rezultaty

·        trudniejszy dostęp do środków psychoaktywnych,

·        zmniejszenie ilości miejsc na terenie gminy, gdzie można nabyć narkotyki,

 

Cel III. Zwiększenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień, pomocy społecznej, psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i integrowanie ze społecznością lokalną.

.

1.     Umożliwienie korzystania z punktu konsultacyjnego osobom uzależnionym i ich rodzinom.

2.     Organizacja grupy wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.

3.     Zwrot kosztów dojazdu na zajęcia terapeutyczne osób uzależnionych i członków ich rodzin.

4.     Zapewnienie osobom uzależnionym leczenia odwykowego oraz uczestnictwa w sesjach terapeutycznych.

Działania te będą prowadzone we współpracy z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Łomży i Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży

5.     Kierowanie na badania przez biegłych (psychologa i psychiatrę)w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania zakładu leczniczego- pokrywanie kosztów.

6.     Finansowanie zorganizowanego wypoczynku dla dzieci i młodzieży na obozach, koloniach i turnusach terapeutycznych.

7.     Utworzenie punktu konsultacyjnego w Świetlicy w Nowogrodzie oraz uruchomienie przy punkcie konsultacyjnym grupy wsparcia dla osób po zakończonym leczeniu w placówce odwykowej.

 

Oczekiwane rezultaty

·        Zmniejszenie ilości osób uzależnionych i nadużywających alkohol.

·        Zmniejszenie ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających alkohol.

·        Zdiagnozowanie zjawiska przemocy domowej oraz udzielenie stosownego wsparcia osobom potrzebującym

·        Wzrost świadomości osób korzystających z punktu konsultacyjnego o możliwościach uzyskania pomocy

 

 

Cel IV. Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości zapobiegania zjawisku.

Informowanie o dostępności usług terapeutycznych i rehabilitacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin oraz prowadzenie powszechnej edukacji w zakresie wiedzy o szkodliwości alkoholu i innych substancji uzależniających, profilaktyka i promocja zdrowia – udział w ogólnopolskich oraz lokalnych kampaniach i akcjach informacyjno-edukacyjnych, m.in. skierowanych do sprzedawców alkoholu (szkolenia i warsztaty); wykonanie i zakup materiałów profilaktycznych – prasa i książki specjalistyczne, broszury, plakaty, druki ulotne, nagrody w konkursach i zawodach oraz inne materiały informacyjne, edukacyjne i promocyjne między innymi:

 

L.p

Zadanie/działanie

Wskaźnik

Źródło danych

Odpowiedzialny za realizację

1.

 

 

Kampania informacyjna skierowana do mieszkańców gminy: ulotki, plakaty, spotkania edukacyjne przy okazji imprez masowych, zebrań wiejskich, szkolenie dla radnych i sołtysów.

Ilość osób

 

Dane Urzędu Miejskiego

Urząd Miejski

2.

Program edukacyjny dla rodziców, młodzieży gimnazjalnej, szkolenia dla nauczycieli

Ilość osób

 

Informacja ze szkoły

Dyrektor ZSS w Nowogrodzie przy współpracy z Urzędem Miejskim

 

3.

 

Program edukacyjny dla rodziców dzieci z klas IV – VI Szkoły Podstawowej

 

Ilość osób

 

 

Informacja ze szkoły

 

Dyrektor Szkół Podstawowych przy współpracy z Urzędem Miejskim

4.

Udział w ogólnopolskich kampaniach profilaktyczno – edukacyjnych np. „Sprawdź czy twoje picie jest bezpieczne”

Ilość osób

 

Dane Urzędu Miejskiego

Urząd Miejski

 

5.

 

Artykuły informacyjne w lokalnej gazecie

 

4 artykuły

 

„Głos Nowogrodzki”

 

Urząd Miejski we współpracy z redakcją

 

Oczekiwane rezultaty:

·        większe zaangażowanie społeczne w przeciwdziałaniu uzależnieniom,

·        rzetelna wiedza o problemie alkoholizmu, nikotynizmu i narkomanii.

 

Cel V. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej oraz zapewnienie środków na pracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowogrodzie.

 

 

1.     Współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi jednostkami pożytku publicznego w obszarze profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień; promowanie ciekawych projektów i inicjatyw społecznych.

2.     Wspomaganie działalności organizacji młodzieżowych promujących zdrowy tryb życia i abstynencję, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji.

3.     Wspieranie wiejskich świetlic na terenie Gminy Nowogród, w organizowaniu imprez środowiskowych oraz czasu wolnego dla dzieci, młodzieży i dorosłych w tym pomoc w zakupie podstawowego wyposażenia.

4.     Zabezpieczenie pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowogrodzie (wyposażenie związane z obsługą komisji, zakup materiałów biurowych, rozmowy telefoniczne, energia elektryczna, środki czystości, toner do drukarki), dodatkowe szkolenia dla członków Komisji; pokrywanie kosztów sądowych i wydawania opinii przez biegłych orzekających w sprawie uzależnienia od alkoholu.

 

Gminny Program realizowany będzie przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych planowanych w Budżecie Miasta, stanowiących dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych (100% wydatków). Niewykorzystane środki przeznaczone na realizację Programu przesuwa się jako środki niewygasające na realizację zadań wymagających kontynuacji w roku następnym do momentu uprawomocnienia się nowego Gminnego Programu. Dopuszcza się możliwość aneksowania umów na kolejny rok w celu kontynuacji zadania.

 

III. Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.

 

1.      Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na terenie gminy

2.       Kontrolę przeprowadzają:

·        uprawnione przez Burmistrza osoby,

·         członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

3.     Zakres kontroli:

·        zakres prowadzonej sprzedaży, napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,

·        przestrzeganie warunków prowadzenia sprzedaży określonych w art. 18 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

·        przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.

4.     Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt.3 przeprowadzone są, co najmniej przez dwie osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.

5.     Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:

·        wstępu na teren nieruchomości obiektu, lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona ta działalność,

·        żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.

6.     Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

7.     Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia.

8.     Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie o wykonaniu zaleceń.

9.     Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.

 

IV. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

Ustala się wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za każdorazowy udział w posiedzeniu komisji i w kontrolach. Wynagrodzenie po potrąceniu podatku wypłacane jest w dniu posiedzenia lub wykonania kontroli w Kasie Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie, na podstawie sporządzonej listy obecności.

 

V. Postanowienia końcowe

 

Przedmiotowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród obejmuje działania służące realizacji podstawowych zadań własnych gminy, które są nakierowane na zmiany postaw w społeczności lokalnej, a w szczególności wśród dzieci i młodzieży.

Planuje się coroczną aktualizację mapy problemów uzależnień, ponieważ w trakcie realizacji Programu będą się ujawniać nowe i nieznane dotąd problemy oraz doświadczenia, które są istotne w tworzeniu nowego programu.

Za realizację zadań wynikających z niniejszego Programu odpowiedzialny jest Burmistrz Nowogrodu.

 


Załącznik Nr 1

 do Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród

 

 

REGULAMIN KONKURSU OFERT NA POZALEKCYJNE ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

 

1.     Termin składania ofert: do 15 stycznia 2009r.

2.     Miejsce składania ofert: Urząd Miejski w Nowogrodzie

3.     Wyboru ofert dokona Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

4.     Oferta powinna zawierać:

·        Temat, formę zajęć, program, cel zajęć

·        Imię i nazwisko prowadzącego, adres

·        Potwierdzenie kwalifikacji uprawniających do pracy z dziećmi i młodzieżą

·        Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć, terminarz zajęć

·        Proponowaną stawkę godzinową brutto

·        Liczbę godzin zajęć, łączną wartość projektu

5.     Preferowane będą oferty zajęć w okresie wakacyjnym i feryjnym.

6.     W przypadku rezygnacji oferenta lub zajścia innych przyczyn uniemożliwiających realizację zajęć Komisja może ponownie rozpatrzyć złożone oferty w styczniu lub ogłosić ponowny nabór ofert.

7.     Z oferentem będą zawierane imienne umowy o dzieło na realizację programu autorskiego.

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Nowogrodzie

Wytwarzający/odpowiadający: Urząd Miejski Nowogród

Wprowadzający: Urząd Miejski Nowogród

Data modyfikacji: 2008-12-22

Opublikował: Karol Buczkowski

Data publikacji: 2008-12-22