UCHWAŁA Nr XXIII/119/08
UCHWAŁA NR XXIII/119/08
RADY MIEJSKIEJ W NOWOGRODZIE
z dnia 15 grudnia 2008
roku
w sprawie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Przeciwdziałania Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie
Nowogród
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, Nr 167 poz. 1759, Dz. U. z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, Dz. U. z 2006 r. Nr 17 poz. 1280; Dz.U. z 2006r. Nr 181 poz. 1337; Dz.U. z 2007r. Nr 48, poz. 327; Dz.U. z 2007r. Nr. 138 poz. 974, Nr 173 poz 1218, z 2008r. Nr 180 poz 1111), art. 4¹ ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U z 2007r. Nr 70, poz. 473, Nr 115, poz. 793,Nr 173 poz. 1238); i art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179 poz. 1485; z 2006r. Nr 66 poz. 469 i Nr 120 poz. 826, Dz.U. z 2007 Nr.7, poz. 48; Dz.U. z 2007 Nr 82. poz. 558) Rada Miejska w Nowogrodzie uchwala co następuje:
§ 1.
Przyjmuję się Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 roku.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Tadeusz Góralczyk
Załącznik do Uchwały Nr XXIII/119/08
Rady Miejskiej w Nowogrodzie
z dnia 15 grudnia 2008
PROGRAM PRPFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH,
PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII ORAZ INNYCH UZALEŻNIEŃ NA ROK 2009 W GMINIE
NOWOGRÓD
Program
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania
Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród określa lokalną
strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i
indywidualnych wynikających z używania alkoholu i narkotyków.
Program
przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4¹ ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982
r.(Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz.1231 z późniejszymi zmianami) oraz art. 10 ustawy
z dnia 29 lipca 2005r.o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2006r. Nr.179,
poz. 1485 ze zmianami).
Zgodnie z treścią wyżej
wymienionych ustaw zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i
narkomanii wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w
szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których
zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od używania substancji
psychoaktywnych;
·
działalność
wychowawczą i informacyjną;
·
ograniczanie dostępności do alkoholu i
narkotyków;
·
leczenie, rehabilitację i reintegrację osób
uzależnionych od alkoholu;
·
zapobieganie negatywnym
następstwom nadużywania substancji psychoaktywnych i ich usuwanie:
·
przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
Diagnoza
w obszarze uzależnienia od alkoholu:
Na podstawie Uchwały Nr 128/XXX/01 Rady Miejskiej w
Nowogrodzie z dnia 28 grudnia 2001r oraz Uchwały Nr XXX/137/05 Rady Miejskiej w
Nowogrodzie z dnia 29 grudnia 2005r. w
sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych, zasad
usytuowania na terenie miasta i gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych
oraz warunków sprzedaży tych napojów w Gminie Nowogród ustalono liczbę punktów
sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem
piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na poziomie 16 oraz do
spożycia w miejscu sprzedaży na poziomie 8. W 2008 roku wydano zezwoleń na
sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia:
1) poza miejscem sprzedaży –28
- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do
4,5%oraz piwa -9
- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do
4,5% do 18% -9
- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% - 10
2) zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży- 1
Wydano również 4 zezwolenia jednorazowe na sprzedaż
napojów alkoholowych (o zawartości do 4,5%oraz piwa) do spożycia w miejscu
sprzedaży.
Gminę zamieszkuje 4166, w tym 1027 dzieci i młodzieży
poniżej 18 roku życia, oraz 3139 osób dorosłych.
Z raportu Posterunku Policji w Nowogrodzie wynika, iż
w roku 2008:
- doprowadzono 7 osób do pomieszczeń dla osób zatrzymanych
do wytrzeźwienia KMP w Łomży,
- odnotowano w 3 przypadkach spożywanie alkoholu w
miejscu publicznym,
- wszczęto 1 postępowanie karne za złamanie zakazu
sprzedaży alkoholu nieletnim,
- założono dla 7 rodzin Niebieską Kartę,
- wykryto 8 przestępstw z art. 178a § 1, 2 KK,
- odnotowano 2 wykroczenia z art. 87 § 1 KW,
- stwierdzono 1 przypadek posiadania narkotyków na
terenie gminy.
W 2008 roku 5
osób poddało się dobrowolnemu leczeniu odwykowemu
a
ponad 200 dzieci z rodzin dysfunkcyjnych skorzystało z różnych form pomocy.
Z
ankiet przeprowadzonych przez Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie w 2008r.
wynika, że ok. 15% młodzieży ma problem z paleniem papierosów i tyle też
uczniów ma kontakt z alkoholem. Wśród tych osób ok. 3% twierdzi, że była zmuszana
do picia przez kolegów. Dobrym sygnałem w odniesieniu do lat poprzednich jest
fakt, iż z badań i obserwacji wynika, że na terenie szkoły coraz mniej osób
„próbuje” palenia papierosów -ok. 4% palących. Niestety jest także odsetek
uczniów, którzy palą (można tu już mówić o uzależnieniu) za przyzwoleniem
rodziców. Sytuacja taka ma miejsce w przypadku, gdy w domu rodzinnym uczeń ma
styczność z papierosami i alkoholem.
Diagnoza
w obszarze uzależnienia od narkotyków:
Dane ogólnopolskie
Zmiany społeczno -
ekonomiczne dokonujące się w naszym kraju, sprzyjają rozpowszechnianiu się mody
na używanie środków psychoaktywnych. Wzrasta liczba osób eksperymentujących z
narkotykami i już uzależnionych, poszukujących pomocy. Obniża się wiek
biorących. Swobodny dostęp do narkotyków mają już dzieci w szkole podstawowej.
Wg szacunkowych danych liczba ludzi po inicjacji narkotykowej wynosi w Polsce
około 1.200 mln, liczba uzależnionych i eksperymentujących sięga około 200 tyś.
zaś leczących się w ośrodkach detoksykacyjnych wynosi około 100 tyś.
Szczególnie niepokojące jest
rozszerzanie się tego zjawiska wśród młodzieży. Panuje wśród niej błędny
pogląd, że krótkotrwałe i incydentalne zażywanie narkotyków nie jest szkodliwe
dla zdrowia i nie prowadzi do uzależnienia.
Z przeprowadzonych badań wśród uczniów wynika, że co trzeci uczeń
szkoły średniej i gimnazjum (odpowiednio: 25,2% - gimnazjum, 37% - szkoła
zawodowa, 40,8% - technikum i 38,2% - liceum) miało kontakt z narkotykami.
Dane
lokalne
Diagnoza lokalna problemu uzależnienia od
narkotyków została dokonana w oparciu o ankietę przeprowadzoną wśród
gimnazjalistów osoby dorosłe, informacje uzyskane z Posterunku Policji w
Nowogrodzie oraz rozpoznania środowiskowego pracowników socjalnych Ośrodka
Pomocy Społecznej w Nowogrodzie.
Na terenie gminy policja odnotowała jeden
przypadek posiadania narkotyków.
Z diagnozy środowisk objętych pomocą
społeczną wg stanu na 2007 rok wynika, że problem narkotyków nie wystąpił.
Z ankiety przeprowadzonej wśród
gimnazjalistów kl. I i III w 2007r wynika, że:
·
2,8%
ankietowanych uczniów miało kontakt z narkotykami,
·
0,01% spróbowało
z powodu namowy kolegi,
·
0,01% dostało od
obcej osoby,
·
ankietowani
podali miejsca, w których można kupić narkotyki: mieszkanie dealera, dyskoteka,
bar, ulica, park, szkoła.
W
2008 roku została również przeprowadzona ankieta w Zespole Szkół Samorządowych
w Nowogrodzie, z której wynika, że żaden z uczniów nie miał kontaktu z
narkotykami.
I.
Analiza problemów.
Z przeprowadzonej diagnozy stanu aktualnego
wynika, że w obszarze zagrożeń uzależnieniami od środków psychoaktywnych kluczowym problemem jest zagrożenie
eksperymentowania dzieci i młodzieży z alkoholem, nikotyną i narkotykami.
Przyczyny
eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi:
1. Chęć zapomnienia o problemach, lub chęć próbowania
wynikająca z ciekawości.
2. Łatwy dostęp do tych substancji.
3. Brak dobrych wzorców organizowania sobie wolnego
czasy.
4. Niska świadomość społeczna w zakresie uzależnień.
II.
Wybór celów i ich realizacja
Aby przeciwdziałać określonym w pkt I.
problemom przyjęto jako cel główny: utrzymanie
na istniejącym poziomie młodzieży eksperymentującej.
Cel główny będzie realizowany poprzez osiąganie celów
strategicznych programu.
Cele programu:
1. Prowadzenie profilaktycznej
działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i
przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży,
w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych,
a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozaszkolnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
2. Zwiększenie skuteczności egzekwowania prawa
zakazującego sprzedaży napojów alkoholowych i tytoniu osobom małoletnim.
3. Zwiększenie pomocy terapeutycznej
i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz udzielanie rodzinom,
w których występują problemy uzależnień, pomocy społecznej, psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. Przeciwdziałanie wykluczeniu
społecznemu i integrowanie ze społecznością lokalną.
4. Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat
problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości
zapobiegania zjawisku.
5. Wspomaganie działalności
instytucji, stowarzyszeń i osób
fizycznych, służących rozwiązywaniu
problemów alkoholowych i narkomanii. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez
organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej oraz zapewnienie
środków na pracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
Nowogrodzie.
Cele
te będą osiągane poprzez realizowanie następujących działań:
Cel 1. Prowadzenie profilaktycznej działalności
informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci
uczestniczących w pozaszkolnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
.
1. Finansowanie działań i programów profilaktycznych dla uczniów oraz szkoleń
dla nauczycieli i rodziców- edukacja o skutkach działania substancji
psychoaktywnych, między innymi:
L.p |
program/działanie |
Wskaźnik |
Źródło
danych |
Odpowiedzialny
za realizację |
1.
|
Program edukacyjny w gimnazjum kl. I-III |
Ilość uczniów |
Informacja ze szkoły |
Dyrektor Szkoły |
2. |
Utworzenie w Miejskiej Bibliotece działu „Profilaktyka” i udostępnianie literatury. |
2 działy |
Informacja z Biblioteki |
Kierownik Biblioteki Oddział Dla Dzieci |
3. |
Szkolenie realizatorów działań profilaktycznych |
ilość osób |
Dokumentacja szkolenia |
Urząd Miejski |
2. Promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu
przez dzieci i młodzież poprzez finansowanie zorganizowanych zajęć
pozaszkolnych w świetlicach, klubach oraz placówkach oświatowych (w tym
dożywianie dzieci, biorących udział w tych, że zajęciach); finansowanie
konkretnych projektów i działań profilaktycznych. Regulamin konkursu ofert na
pozalekcyjne zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży stanowi załącznik do
regulaminu.
3. Diagnozowanie
i stałe monitorowanie problemów uzależnień oraz badanie efektywności lokalnych
działań podejmowanych w ramach Gminnego Programu, które dostarczą podstaw do
planowania działań profilaktycznych na lata następne, oraz do oceny ich
skuteczności.
Oczekiwane rezultaty:
·
większa wiedza
młodzieży na temat zagrożeń wynikających zażywania narkotyków,
·
mniejsza
podatność na zachowanie ryzykowne,
·
grupa
realizatorów przygotowana do prowadzenia działań profilaktycznych wśród
młodzieży.
·
większe
zaangażowanie dzieci i młodzieży w zajęciach pozalekcyjnych,
·
upowszechnienie
dobrego wzorca spędzania wolnego czasu wśród dzieci i młodzieży,
Cel II: Zwiększenie
skuteczności egzekwowania prawa zakazującego sprzedaży napojów alkoholowych i
tytoniu osobom małoletnim.
.
L.p |
Zadanie/działanie |
Wskaźnik |
Źródło
danych |
Odpowiedzialny
za realizację |
1.
|
Patrole szkolne |
Ilość patroli |
Informacja ze szkoły |
Dyrektor Szkoły we współpracy z Policją |
2. |
Stała kontrola miejsc zagrożonych |
Ilość patroli |
Informacja z Policji |
Urząd Miejski we współpracy z Policją |
3. |
Zaangażowanie do działania właścicieli barów i dyskotek. Przeszkolenie w zakresie kontrolowania wieku klientów. |
Ilość obiektów współdziałających w realizacji celu, ilość przeszkolonych sprzedawców |
Dane z Urzędu Miejskiego |
Urząd Miejski |
4. |
Program odpowiedzialnej sprzedaży „STOP18” nie sprzedajemy wyrobów tytoniowych nieletnim |
ilość punktów sprzedaży nikotyny |
Dane z Urzędu Miejskiego |
Dane z Urzędu Miejskiego |
5. |
Kontrola lokali prowadzących sprzedaż środków psychoaktywnych |
Liczba przeprowadzonych kontroli |
Dane z Urzędu Miejskiego |
Urząd Miejski |
5. |
Podejmowanie interwencji w związku wszczętych naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego. |
Liczba wszczętych postępowań |
Dane z Urzędu Miejskiego i Policji |
Urząd Miejski, Policja |
Oczekiwane
rezultaty
·
trudniejszy
dostęp do środków psychoaktywnych,
·
zmniejszenie
ilości miejsc na terenie gminy, gdzie można nabyć narkotyki,
Cel III. Zwiększenie
pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
oraz udzielanie rodzinom, w których występują
problemy uzależnień, pomocy społecznej, psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. Przeciwdziałanie wykluczeniu
społecznemu i integrowanie ze społecznością lokalną.
.
1.
Umożliwienie
korzystania z punktu konsultacyjnego osobom uzależnionym i ich rodzinom.
2.
Organizacja grupy
wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
3.
Zwrot kosztów dojazdu
na zajęcia terapeutyczne osób uzależnionych i członków ich rodzin.
4.
Zapewnienie
osobom uzależnionym leczenia odwykowego oraz uczestnictwa w sesjach
terapeutycznych.
Działania te będą
prowadzone we współpracy z Poradnią Zdrowia Psychicznego w Łomży i Wojewódzkim
Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży
5.
Kierowanie na
badania przez biegłych (psychologa i psychiatrę)w celu wydania opinii w
przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania zakładu leczniczego-
pokrywanie kosztów.
6.
Finansowanie
zorganizowanego wypoczynku dla dzieci i młodzieży na obozach, koloniach i
turnusach terapeutycznych.
7.
Utworzenie punktu
konsultacyjnego w Świetlicy w Nowogrodzie oraz uruchomienie przy punkcie
konsultacyjnym grupy wsparcia dla osób po zakończonym leczeniu w placówce
odwykowej.
Oczekiwane
rezultaty
·
Zmniejszenie
ilości osób uzależnionych i nadużywających alkohol.
·
Zmniejszenie
ilości cierpiących z powodu zachowań osób nadużywających alkohol.
·
Zdiagnozowanie
zjawiska przemocy domowej oraz udzielenie stosownego wsparcia osobom
potrzebującym
·
Wzrost
świadomości osób korzystających z punktu konsultacyjnego o możliwościach
uzyskania pomocy
Cel
IV. Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat problemów związanych
z używaniem środków psychoaktywnych i możliwości zapobiegania zjawisku.
Informowanie o dostępności
usług terapeutycznych i rehabilitacyjnych dla osób uzależnionych i ich rodzin
oraz prowadzenie powszechnej edukacji w zakresie wiedzy o szkodliwości alkoholu
i innych substancji uzależniających, profilaktyka i promocja zdrowia – udział w
ogólnopolskich oraz lokalnych kampaniach i akcjach informacyjno-edukacyjnych,
m.in. skierowanych do sprzedawców alkoholu (szkolenia i warsztaty); wykonanie i
zakup materiałów profilaktycznych – prasa i książki specjalistyczne, broszury,
plakaty, druki ulotne, nagrody w konkursach i zawodach oraz inne materiały
informacyjne, edukacyjne i promocyjne między innymi:
L.p |
Zadanie/działanie |
Wskaźnik |
Źródło
danych |
Odpowiedzialny
za realizację |
1.
|
Kampania informacyjna skierowana do mieszkańców gminy: ulotki, plakaty, spotkania edukacyjne przy okazji imprez masowych, zebrań wiejskich, szkolenie dla radnych i sołtysów. |
Ilość osób |
Dane Urzędu Miejskiego |
Urząd Miejski |
2. |
Program edukacyjny dla rodziców, młodzieży gimnazjalnej, szkolenia dla nauczycieli |
Ilość osób |
Informacja ze szkoły |
Dyrektor ZSS w Nowogrodzie przy współpracy z Urzędem Miejskim |
3. |
Program edukacyjny dla rodziców dzieci z klas IV – VI Szkoły Podstawowej |
Ilość osób |
Informacja ze szkoły |
Dyrektor Szkół Podstawowych przy współpracy z Urzędem Miejskim |
4. |
Udział w ogólnopolskich kampaniach profilaktyczno – edukacyjnych np. „Sprawdź czy twoje picie jest bezpieczne” |
Ilość osób |
Dane Urzędu Miejskiego |
Urząd Miejski |
5. |
Artykuły informacyjne w lokalnej gazecie |
4 artykuły |
„Głos Nowogrodzki” |
Urząd Miejski we współpracy z redakcją |
Oczekiwane rezultaty:
·
większe
zaangażowanie społeczne w przeciwdziałaniu uzależnieniom,
·
rzetelna wiedza o
problemie alkoholizmu, nikotynizmu i narkomanii.
Cel V. Wspomaganie
działalności instytucji,
stowarzyszeń i osób fizycznych,
służących rozwiązywaniu
problemów alkoholowych i narkomanii. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez
organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej oraz zapewnienie
środków na pracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
Nowogrodzie.
1. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi
jednostkami pożytku publicznego w obszarze profilaktyki i rozwiązywania
problemów uzależnień; promowanie ciekawych projektów i inicjatyw społecznych.
2. Wspomaganie działalności organizacji młodzieżowych
promujących zdrowy tryb życia i abstynencję, ze szczególnym uwzględnieniem
organizacji.
3. Wspieranie wiejskich świetlic na terenie Gminy
Nowogród, w organizowaniu imprez środowiskowych oraz czasu wolnego dla dzieci,
młodzieży i dorosłych w tym pomoc w zakupie podstawowego wyposażenia.
4. Zabezpieczenie pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Nowogrodzie (wyposażenie związane z obsługą komisji,
zakup materiałów biurowych, rozmowy telefoniczne, energia elektryczna, środki
czystości, toner do drukarki), dodatkowe szkolenia dla członków Komisji;
pokrywanie kosztów sądowych i wydawania opinii przez biegłych orzekających w
sprawie uzależnienia od alkoholu.
Gminny Program realizowany
będzie przez cały rok kalendarzowy w ramach środków finansowych planowanych w
Budżecie Miasta, stanowiących dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych (100% wydatków). Niewykorzystane środki przeznaczone na
realizację Programu przesuwa się jako środki niewygasające na realizację zadań
wymagających kontynuacji w roku następnym do momentu uprawomocnienia się nowego
Gminnego Programu. Dopuszcza się możliwość aneksowania umów na kolejny rok w
celu kontynuacji zadania.
III.
Kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
1. Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na terenie gminy
2. Kontrolę przeprowadzają:
·
uprawnione przez
Burmistrza osoby,
· członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
3. Zakres kontroli:
·
zakres
prowadzonej sprzedaży, napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,
·
przestrzeganie
warunków prowadzenia sprzedaży określonych w art. 18 ust. 7 ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
·
przestrzeganie
innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.
4. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
których zakres określono w pkt.3 przeprowadzone są, co najmniej przez dwie
osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.
5. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:
·
wstępu na teren
nieruchomości obiektu, lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów
alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona ta
działalność,
·
żądania pisemnych
lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.
6. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki
i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
7. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający
zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w
wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia.
8. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia
otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego
zezwolenie o wykonaniu zaleceń.
9. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi
odrębne zadanie kontrolne.
IV.
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych
Ustala
się wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za każdorazowy
udział w posiedzeniu komisji i w kontrolach. Wynagrodzenie po potrąceniu
podatku wypłacane jest w dniu posiedzenia lub wykonania kontroli w Kasie Urzędu
Miejskiego w Nowogrodzie, na podstawie sporządzonej listy obecności.
V.
Postanowienia końcowe
Przedmiotowy
Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania
Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród obejmuje
działania służące realizacji podstawowych zadań własnych gminy, które są
nakierowane na zmiany postaw w społeczności lokalnej, a w szczególności wśród
dzieci i młodzieży.
Planuje
się coroczną aktualizację mapy problemów uzależnień, ponieważ w trakcie
realizacji Programu będą się ujawniać nowe i nieznane dotąd problemy oraz
doświadczenia, które są istotne w tworzeniu nowego programu.
Za
realizację zadań wynikających z niniejszego Programu odpowiedzialny jest
Burmistrz Nowogrodu.
Załącznik Nr 1
do Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania
Narkomanii oraz Innych Uzależnień na rok 2009 w Gminie Nowogród
REGULAMIN
KONKURSU OFERT NA POZALEKCYJNE ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
1.
Termin składania
ofert: do 15 stycznia 2009r.
2.
Miejsce składania
ofert: Urząd Miejski w Nowogrodzie
3.
Wyboru ofert
dokona Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
4.
Oferta powinna
zawierać:
·
Temat, formę
zajęć, program, cel zajęć
·
Imię i nazwisko
prowadzącego, adres
·
Potwierdzenie
kwalifikacji uprawniających do pracy z dziećmi i młodzieżą
·
Termin
rozpoczęcia i zakończenia zajęć, terminarz zajęć
·
Proponowaną
stawkę godzinową brutto
·
Liczbę godzin
zajęć, łączną wartość projektu
5.
Preferowane będą
oferty zajęć w okresie wakacyjnym i feryjnym.
6.
W przypadku
rezygnacji oferenta lub zajścia innych przyczyn uniemożliwiających realizację
zajęć Komisja może ponownie rozpatrzyć złożone oferty w styczniu lub ogłosić
ponowny nabór ofert.
7.
Z oferentem będą
zawierane imienne umowy o dzieło na realizację programu autorskiego.
Metryka strony