UCHWAŁA Nr XXIII/120/08

w sprawie: zmiany gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2007-2012.

UCHWAŁA NR XXIII/120/08

RADY MIEJSKIEJ W NOWOGRODZIE

z dnia 15 grudnia 2008 r.

w sprawie: zmiany gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2007-2012.

Na podstawie art. 18 ust.2, pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z poź. zm.) oraz na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728) - uchwala się co następuje:

§ 1. W „Gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych na lata 2007-2012"stanowiącej załącznik do uchwały Nr VI/23/07 Rady Miejskiej Nowogród z dnia 30 marca 2007 r. wprowadza się następujące zmiany:

1)      zmienia się rozdział I,

2)      po rozdziale I dodaje się rozdział I a,

3)  po rozdziale III dodaje się rozdział III a,

które otrzymują brzmienie określone w załączniku do niniejszej uchwały

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu. § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady

Tadeusz Góralczyk

 

 


Załącznik do

Uchwały Nr XXIII/120/08

Rady Miejskiej w Nowogrodzie

 z dnia 15 grudnia 2008 roku

I. GŁÓWNE CELE STRATEGICZNE NA LATA 2007-2012

1)  Zabezpieczenie środków materialnych w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców Gminy
Nowogród.

2)   Ulepszenie istniejących i wprowadzenie nowych form pomocy celem zwalczania
negatywnych skutków istniejących problemów i mobilizowania ludzi do działania oraz
zapobieganie marginalizacji osób i rodzin poprzez wyrównywanie szans oraz włączanie
zagrożonych środowisk w życie społeczne.

I a. DIAGNOZA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH WYSTĘPUJĄCYCH W GMINIE NOWOGRÓD

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tekst jednolity z 2008 r. Nr 115, poz. 728) „Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości". „Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka".

Znaczną część klientów Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie stanowią rodziny, w których występuje bezrobocie, niepełnosprawność, alkoholizm, ubóstwo, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego. Na prawidłowe funkcjonowanie rodziny mają wpływ takie czynniki jak: struktura rodziny, atmosfera wychowawcza w domu, sytuacja zdrowotna, ekonomiczna, materialna rodziny, a także środowisko w jakim ta rodzina funkcjonuje. W wielu przypadkach u rodzin korzystających z pomocy Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogrodzie ta struktura jest zaburzona.

Znaczna część rodzin korzystających z pomocy z powodu bezrobocia nie posiada środków finansowych na zaspokojenie podstawowych potrzeb rodziny.


W wielu przypadkach występuje patologia, niezaradność życiowa, co wiąże się z

zaniedbaniami w obowiązkach domowych, w sprawach opiekuńczo - wychowawczych w

stosunku do dzieci.

W rodzinach tych zauważa się brak umiejętności tworzenia właściwego klimatu życia

rodzinnego, dawania rodzinie poczucia bezpieczeństwa, ciepła rodzinnego. Rodziny te często

żyją w takich społecznościach, które nie chcą ingerować w życie innych. W wielu

przypadkach dzieci pochodzące z tych rodzin nie mają należytej opieki.

Odrzucone przez środowisko rodzinne, często pozostawione same sobie więcej czasu

spędzają poza domem szukając akceptacji wśród grup nieformalnych. Zaczynają opuszczać

lekcje, pojawiają się problemy w szkole, gdyż mało czasu poświęcają nauce. Zdarza się, że

popadają w konflikt z prawem. Z powodu trudnej sytuacji materialnej rodziny a często także z

powodu braku odpowiedniej opieki rodziców, dzieci często przychodziły do szkoły głodne,

w związku z tym objęte zostały dożywianiem w szkole.

W 2007 roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowogrodzie objął pomocą społeczną 204

rodzin. Rodzinom tym została udzielona pomoc finansowa, rzeczowa, pomocą w formie

pracy socjalnej objęto 45 rodzin, dożywianiem w szkołach objęto 231 dzieci oraz 42 osoby

starsze i niepełnosprawne.

Kontrakt socjalny zawarty został z 3 osobami, nadzorem kuratora objęte są 4 rodziny.

W ramach prac społecznie użytecznych zatrudnionych zostało 23 osoby bezrobotne.

Bezrobocie jest zjawiskiem towarzyszącym gospodarce rynkowej. Oznacza brak pracy zarobkowej dla osób zdolnych i gotowych do jej podjęcia w pełnym wymiarze czasu pracy. Bezrobocie w Gminie Nowogród dotyka wielu ludzi. Skutki i straty, które powoduje są dotkliwe nie tylko dla samych bezrobotnych i ich rodzin, ale również dla całego społeczeństwa.

Chodzi tu o niewykorzystany potencjał ludzkiej pracy, poczucie zagrożenia bezrobociem ludzi zatrudnionych, nasilenie się społecznej patologii oraz potrzebę korzystania z wszelkiej pomocy. Przyczyną bezrobocia są także zwiększone wymagania pracodawców dotyczących kwalifikacji zawodowych pracowników, niewystarczająca dynamika rynku pracy w procesie tworzenia nowych miejsc pracy, ograniczenia w zatrudnianiu pracowników w zakładach na terenie gminy.

Skutkami pozostawania bez zatrudnienia są problemy finansowe. Długotrwała sytuacja pozostawania bez pracy wpływa negatywnie na poczucie własnej wartości człowieka. Stres i utrata stabilizacji powodują często niemożność podejmowania racjonalnych decyzji.


Często pojawia się apatia, zniechęcenie, a także agresywne reakcje wobec otoczenia, środowiska lokalnego, rodziny, instytucji.

Bezpośrednią konsekwencją bezrobocia jest rozszerzanie się zjawisk patologii społecznej, brak poczucia bezpieczeństwa socjalnego jednostki i rodziny. Dlatego też rodzi się konieczność szukania doraźnych metod poprawy sytuacji ekonomicznej rodziny.

Niepełnosprawność - w myśl ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z póź. zm.) niepełnosprawność to trwała lub okresowa niezdolność do wypełniania ról społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszania sprawności organizmu w szczególności powodującą niezdolność do pracy.

Niepełnosprawność to stan będący efektem dysfunkcji natury fizycznej lub psychicznej, ubytku anatomicznego powstałego z urazów, schorzeń lub zaburzeń rozwojowych i powodujący znaczące ograniczenie możliwości wykonywania przez jednostkę podstawowych czynności życiowych. Do podstawowych czynności życiowych zalicza się samoobsługę, przemieszczanie się, czynności manualne, orientacje w otoczeniu, zdolności komunikowania się z innymi ludźmi oraz czynności związane z uczeniem się, wykonywaniem pracy, życiem rodzinnym czy prowadzeniem gospodarstwa domowego.

Mówiąc o osobach niepełnosprawnych, mamy na myśli osoby posiadające stopień niepełnosprawności orzeczony przez zespół d/s orzekania o niepełnosprawności, lekarzy orzeczników ZUS, KRUS, jak również inne osoby, z dysfunkcjami fizycznymi, psychicznymi i umysłowymi.

Za niepełnosprawne uznać należy osoby, których stan fizyczny, psychiczny i umysłowy powoduje trwałe lub okresowe utrudnienia, ograniczenia bądź uniemożliwia pełnienie ról i zadań społecznych na poziomie powszechnie przyjętych kryteriów. Choroba i niepełnosprawność to czynniki, które prowadzą do pogorszenia kondycji finansowej każdej rodziny bez względu na jej przynależność społeczno - zawodową i miejsce zamieszkania.

Sytuacja taka, to z jednej strony efekt wydatków na leczenie, rehabilitację i różnego typu świadczenia będące udziałem rodzin, w których żyją osoby z ograniczoną przez chorobę sprawnością.

Alkoholizm - problemem, który wnosi do rodzin ogromne spustoszenie moralne i emocjonalne jest alkoholizm. Obecnie picie alkoholu jest najbardziej dotkliwym i bolesnym problemem, związanym z jego obecnością w naszym życiu.


Jest to nie tylko poważne zagrożenie rozwoju osobistego, lecz także uczenie się pewnego sposobu życia, który polega na tym, że człowiek próbuje zapewnić sobie dobre samopoczucie przy pomocy chemii. Z czasem takie postępowanie może stać się trwałą orientacją życiową i doprowadzić do uzależnienia. Tym bardziej niepokojący jest fakt, iż zjawisko alkoholizmu zaczęło się odnosić do coraz młodszych populacji a alkohol stał się elementem stylu życia wielu Polaków. Poprzednie generacje też sięgały po alkohol, głównie na prywatkach czy zabawach. Zmieniło się jednak to, że pije się nie przy różnych okazjach, tylko na co dzień, i że jest to jeden z najpopularniejszych sposobów spędzania wolnego czasu. Alkoholizm jest problemem, który dotyczy nie tylko osoby pijącej ale również osób jej najbliższych. Rodziny, których życie codzienne i cała sytuacja życiowa są zaburzone przez postępowanie osoby uzależnionej są nazywane rodzinami alkoholowymi. U członków tych rodzin, oprócz doraźnych cierpień i szkód osobistych spowodowanych atakami przemocy, zaniedbaniami i nadużyciami, bardzo często obserwuje się poważne zaburzenia emocjonalne i pogorszenie stanu zdrowia fizycznego. Problemy zdrowotne wynikają m.in. z ciągłego przebywania w stanie chronicznego stresu i opresji. Od kilkunastu lat u większości członków rodzin alkoholowych rozpoznaje się specyficzny rodzaj zaburzeń psychologicznych nazywany „współuzależnieniem".

Polega ono na przystosowaniu się do życia w patologicznej sytuacji obniżenia zdolności do samoobrony przed uszkadzającym wpływem tej sytuacji.

Szczegółowe kierunki działań w zakresie profilaktyki, przemocy i łagodzenia skutków uzależnień zawarto w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Program ten przygotowywany jest przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i uchwalany corocznie przez Radę Miejską w Nowogrodzie. Gminny Program zakłada realizację wynikających z zawartej w nim diagnozy celów strategicznych, które obejmują:

-  Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie;

-  Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych;

-  Zmniejszenie skali problemów alkoholowych aktualnie występujących na terenie miasta i gminy;

-  Zwiększenie zasobów umożliwiających realizację w/w celów;

-  Rozbudzanie wśród dzieci i młodzieży zainteresowań różnymi formami aktywności zwłaszcza sportowej jako alternatywy dla zachowań ryzykownych dla zdrowia;


Ubóstwo -jest pojęciem, którego nie można do końca zrozumieć i wbudować w strukturę osadów moralnych.

Pojęcie ubóstwa w świadomości społecznej funkcjonuje jako brak dostatecznych środków materialnych do życia, jako bieda i niedostatek. Ubóstwo określa się jako stan, w którym jednostce lub grupie społecznej brakuje środków na zaspokojenie podstawowych potrzeb, uznawanych w danej społeczności za niezbędne. Pod pojęciem „ podstawowe potrzeby" kryją się poza wyżywieniem takie potrzeby jak: ubranie, mieszkanie, zachowanie zdrowia, uzyskanie wykształcenia, uczestnictwo w świadczeniach kulturalnych. Ubóstwo można postrzegać jako rozbieżność między oczekiwaniami społecznymi w zakresie zaspokojenia potrzeb materialnych pozamaterialnych, a możliwościami ich zaspokojenia. Niedostatek, bieda odnosi się do osób, rodzin lub grup społecznych, których środki ( materialne, kulturalne i socjalne) są ograniczone w takim stopniu, że poziom ich życia obniża się poza akceptowane minimum kraju zamieszkania. Wśród przyczyn ubóstwa można wymienić m.in. bezrobocie, alkoholizm, niepełnosprawność, bezradność życiową.

Bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego - w wielu przypadkach niezaradność życiowa rodziców w kwestii sprawowania opieki nad dziećmi, jak również w prowadzeniu gospodarstwa domowego łączy się z innymi dysfunkcjami, wśród których można wymienić:

-  uzależnienie od alkoholu,

-  przemoc domowa,

-  zaburzenie równowagi systemu rodzinnego w sytuacjach problemowych,

-  zanik więzi społeczności lokalnej,

-  problemy opiekuńczo - wychowawcze występujące tak w środowisku rodzinnym jak i szkolnym (zachowania agresywne, buntownicze, konfliktowe, brak empatii w stosunku do rówieśników, łamanie obowiązujących i społecznie akceptowanych obyczajów, norm i wartości,

Problemy wynikające głównie z braku pozostawania bez pracy, występowanie zespołu uzależnień od alkoholu w rodzinie powoduje, że wzrasta liczba osób korzystających z pomocy, z powodu bezradności w sprawach opiekuńczo wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego.


III a. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ZAŁOŻONYCH CELÓW I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA

1) HARMONOGRAM DZIAŁAŃ GŁÓWNEGO CELU NR 1

 

L.p.

Cele szczegółowe

2008

2009

2010

2011

2012

1.

Pomoc finansowa lub w naturze dostosowana do

potrzeb osób i rodzin

zgodnie z ustawą o pomoc

społecznej.

X

X

X

X

X

2.

Pomoc w formie usług opiekuńczych

X

X

X

X

X

3.

Pomoc osobom

niepełnosprawnym, w

szczególności w celu

likwidacji barier oraz

pomoc w pozyskiwaniu

sprzętu ortopedycznego.

X

X

X

X

X

4.

Realizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych i funduszu alimentacyjnym

X

X

X

X

X

5.

Realizacja ustawy o

dodatkach

mieszkaniowych

X

X

X

X

X

6.

Zabezpieczenie schronienia oraz gorącego posiłku osobom tego pozbawionym

X

X

X

X

X

2) HARMONOGRAM DZIAŁAŃ GŁÓWNEGO CELU NR 2

 

L.p.

Cele szczegółowe

2008

2009

2010

2011

2012

1.

Nawiązanie współpracy z lokalnymi instytucjami kościołami w celu: diagnozowania istniejących problemów, podejmowania działań na rzecz łagodzenia lub rozwiązywania istniejących problemów, monitorowanie osób zagrożonych

X

X

X

X

X

2.

Informowanie mieszkańców gminy o przysługujących im prawach i uprawnieniach

X

X

X

X

X

3.

Propagowanie aktywnych form zwalczania bezrobocia.

X

X

X

X

X

4.

Aktywizacja społeczności lokalnych.

X

X

X

X

X

5.

Organizowanie prac społecznie użytecznych jako dodatkowej formy pomocy społecznej.

X

X

X

X

X


3) ZRODŁA FINANSOWANIA

Podstawowymi źródłami finansowania działań mających na celu rozwiązywanie problemów społecznych będą:

-  środki własne gminy;

-  środki z budżetu państwa;

-  środki własne podmiotów zaangażowanych w rozwiązywanie problemów społecznych;

-  środki z Powiatowego Urzędu Pracy na realizację prac społecznie użytecznych;

-  sponsorzy;

 

Przewodniczący Rady

Tadeusz Góralczyk

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Nowogrodzie

Wytwarzający/odpowiadający: Urząd Miejski Nowogród

Wprowadzający: Urząd Miejski Nowogród

Data modyfikacji: 2008-12-23

Opublikował: Karol Buczkowski

Data publikacji: 2008-12-23