Decyzja dot. Przebudowy drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński
Nowogród, 31 maja 2010 r.
RG.7624-05/10
DECYZJA
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4 oraz art. 84 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Nowogród w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie
Stwierdzam
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla
przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński”
UZASADNIENIE
W dniu 19.04.2010 r. Gmina Nowogród wystąpiła z wnioskiem do Burmistrza
Nowogrodu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na
realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński.
Planowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi gminnej Nr 105856B - ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie (km 0+000 – 0+491,36) łączącej
ulicę Poległych z ulicą Miastkowską.
W oparciu o przedłożoną dokumentację Burmistrz
Nowogrodu wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach, zawiadamiając strony o wszczęciu postępowania poprzez
obwieszczenie (RG.7624-05/10 z dn. 22.04.2010 r.) zgodnie
z art. 49 Kpa, w związku z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko.
Burmistrz
Nowogrodu na podstawie art. 64 ust. 1 pkt.
2 oraz art. 78 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej zwana ustawą) wystąpił do
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Wydział Spraw
Terenowych II w Łomży oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w
Łomży o opinię w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na
środowisko,
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, Wydział Spraw
Terenowych II w Łomży postanowieniem RDOŚ-20-WST II-66130-78/10/rś z dn. 27.04.2010 r. wyraził opinię, że dla planowanego
przedsięwzięcia, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania
na środowisko;
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży pismem
NZ-4151-43/2010 z dn. 06.05.2010 r. przedstawił Opinię Nr 65/NZ/2010, w której
nie stwierdza obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla
w/w przedsięwzięcia.
Po przeanalizowaniu dokumentacji i uwarunkowań
przedsięwzięcia w związku z oddziaływaniem przedmiotowego przedsięwzięcia na
środowisko oraz po zapoznaniu się z opiniami w/w organów Burmistrz Nowogrodu
postanowieniem RG.7624-05/10 z dnia
11 maja 2010 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na
środowisko przedsięwzięcia pn. „Przebudowa
drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm.
Nowogród, pow. łomżyński”.
Planowana inwestycja należy do kategorii przedsięwzięć określonych w art. 71 ust. 2 pkt. 2 ustawy, których realizacja wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w związku z § 3 ust. 1 pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9.11.2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 zm. Dz. U. z 2005r. Nr 92, poz. 769 oraz z 2007r. Nr 158, poz. 1105) należy do przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagany.
Wydając przedmiotową decyzję Burmistrz Nowogrodu kierował się kryteriami wymienionymi w art. 63 ust. 1 ustawy:
1)rodzaj i charakterystyka
przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich
wzajemnych proporcji
Planowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi gminnej Nr 105856B - ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie (km 0+000 – 0+491,36) łączącej ulicę Poległych z ulicą Miastkowską. Obecnie ulica posiada nawierzchnię gruntowo-żwirową (ok. km 0+000 – 0+190), brukowcową (ok. km 0+190 - 0+320) oraz dalej bitumiczną (ok. km 0+320 - 0+491) na działce pasa drogowego nr 1536/1 w obrębie ewidencyjnym Nowogród. Początek drogi przyjęto w km 0+000, tj. połączenie jej z ulicą Poległych, natomiast koniec w km 0+491,36 na granicy z ulicą Miastkowską. Planowany zakres realizacji przedsięwzięcia obejmuje rozbiórkę istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników oraz wykonanie: jezdni o przekroju ulicznym, szer. 5,0-5,8 m o nawierzchni bitumicznej, okrawężnikowanej i obustronnych chodników (tam, gdzie będzie to możliwe), zjazdów z kostki polbruk 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego, ciągów pieszych z kostki betonowej gr. 6 cm na podsypce piaskowo-cementowej gr. 5 cm oraz podsypce piaskowej gr. 15 cm, spadku poprzecznego jezdni: dwustronnego, daszkowego 2%, warstwy ścieralnej grubości 4 cm z betonu asfaltowego, warstwy wiążącej grubości 4 cm z betonu asfaltowego, podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie lub tłucznia kamiennego grub. 20 cm, warstwy odsączającej z piasku gr. 10 cm. Spływ wody opadowej będzie następował naturalnymi spadkami podłużnymi i poprzecznymi na ulicę Poległych oraz do istniejącego rowu melioracyjnego za pośrednictwem studzienki deszczowej z wpustem chodnikowym.
Przedsięwzięcie będzie realizowane na działce istniejącego pasa drogowego nr 1536/1. Tym samym zamknie się w granicach pasa o średniej szerokości ok. 5,4 m - ogólna powierzchnia terenu, na której będzie ono realizowane wyniesie ok. 2,65 ha. Jest to teren już zainwestowany, wykorzystywany od wielu lat jako droga i nadal takim pozostanie. Droga przebiega w terenie zabudowy mieszkaniowej i stanowi dojazd do prywatnych posesji. Realizacja przedsięwzięcia zapewni uzyskanie prawidłowych parametrów drogi, co poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejszy emisję pyłów i spalin do powietrza, ograniczy poziom hałasu oraz ograniczy zanieczyszczenie środowiska wodno-gruntowego.
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w
szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na
obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie
Planowane przedsięwzięcie nie wykazuje powiązań z innymi przedsięwzięciami i kumulowania się oddziaływań takich przedsięwzięć.
c) wykorzystywania zasobów naturalnych
Przewiduje się
wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych posiadających atesty bądź
świadectwa dopuszczenia tzn. niewpływających
negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi. Wykorzystywane i wbudowywane
materiały to m.in.: beton asfaltowy, kruszywo, pospółka, krawężniki i kostka.
Energia elektryczna w procesie budowy nie będzie wykorzystywana. Niewielka
ilość wody, ok. 3,0 m3/dzień, która będzie potrzebna w trakcie prac
budowlanych, zostanie dowieziona beczkowozem.
d) emisji i występowania innych uciążliwości
Na podstawie karty informacyjnej
ustalono, że przy realizacji przedsięwzięcia nie zostaną wprowadzone
bezpośrednio lub pośrednio do powietrza, wody, gleby i ziemi substancje i
energie, choć w trakcie prowadzenia prac budowlanych nie można wykluczyć
krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza
spowodowanych pracą sprzętu oraz
skoncentrowanymi na niewielkiej powierzchni pracami budowlanymi.
Gospodarka wytworzonymi odpadami powinna być prowadzona
zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, ze szczególnym uwzględnieniem
przepisów dotyczących odpadów niebezpiecznych, co uchroni środowisko od
szkodliwych i niebezpiecznych czynników. Materiały z rozbiórek, jako odpady,
powinny być przez wykonawcę robót sklasyfikowane, składowane selektywnie i
zagospodarowane zgodnie z ustawą o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r.
e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych
substancji i stosowanych technologii
Przedsięwzięcie
nie stwarza potencjalnego zagrożenia awarią.
2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem
możliwego zagrożenia dla środowiska,
w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania
się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych
i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:
Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną, w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000, obszarach, na których jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach mających znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior, obszarach uzdrowisk i obszarach przylegających do uzdrowisk. Dlatego też prowadzona działalność nie będzie miała na nie negatywnego wpływu.
Ulica stanowi dojazd do prywatnych posesji w tej części miasta, tj. obszarze o znacznej gęstości zaludnienia. Jednak realizacja inwestycji zapewni polepszenie warunków ruchu drogowego oraz ograniczy emisję hałasu i spalin do otoczenia.
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest poza
obszarem Natura 2000 a tym samym nie będzie w znaczący sposób pogarszać stanu
siedlisk przyrodniczych - siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący
wpływać na gatunki, dla których zostały wyznaczone obszary Natura 2000 oraz na
spójność i integralność sieci obszarów Natura 2000.
3)
rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego
w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt. 1 i
2, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na
którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Z analizy
karty informacyjnej wynika, iż zasięg oddziaływania przedsięwzięcia będzie miał
charakter lokalny i krótkotrwały, a możliwe oddziaływania ustąpią po realizacji
przedsięwzięcia.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania
przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Z uwagi na rodzaj, skalę i zakres przedsięwzięcia oraz położenie w odległości ok. 120 km od wschodniej oraz ok. 110 km od północnej granicy RP nie stwierdza się możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko a tym bardziej znaczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na skutek realizacji przedsięwzięcia.
c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Analiza przedłożonej karty
informacyjnej przedsięwzięcia wskazuje, że nie wystąpią oddziaływania o
znacznej złożoności i wielkości.
d) prawdopodobieństwa oddziaływania
Zastosowanie odpowiednich rozwiązań minimalizujących wpływ przedsięwzięcia na środowisko oraz chroniących środowisko nie spowoduje wystąpienia trwałych negatywnych oddziaływań.
e) czasu trwania, częstotliwości i
odwracalności oddziaływania
Z analizy karty informacyjnej
wynika, że oddziaływania powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą
miały charakter krótkotrwały i odwracalny.
Realizacja przedsięwzięcia w zakresie opisanym w karcie informacyjnej zapewni uzyskanie prawidłowych parametrów drogi, co poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejszy emisję pyłów i spalin do powietrza, ograniczy poziom hałasu oraz ograniczy zanieczyszczenie środowiska wodno-gruntowego.
Po rozpatrzeniu
całokształtu materiału dowodowego zgromadzonego w przedmiotowej sprawie
stwierdzono, że realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie
pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie negatywnie oddziaływać na
zdrowie ludzi.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
Niniejsza decyzja zostaje podana do publicznej wiadomości na
podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227
ze zm.).
POUCZENIE
Od niniejszej
decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży
za pośrednictwem Burmistrza Nowogrodu w
terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Zgodnie
z art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku
o opłacie skarbowej (Dz.U. 2006 r.
Nr 225, poz. 1635 ze zm.) zwalnia się od opłaty skarbowej jednostki samorządu
terytorialnego.
Burmistrz Nowogrodu
inż. Józef Piątek
Załączniki:
- Charakterystyka przedsięwzięcia
- Karta informacyjna przedsięwzięcia
Otrzymują:
- Gmina Nowogród
- strony postępowania poprzez obwieszczenie na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie
- a/a
Załącznik 1 do decyzji RG.7624-05/10
z dnia 31
maja 2010 r.
Charakterystyka
planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227
ze zm.)
Planowane przedsięwzięcie to przebudowa drogi
gminnej, Nr 105856B - ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie
(km 0+000 – 0+491,36), na działce pasa drogowego nr 1536/1 w obrębie
ewidencyjnym Nowogród, łączącej ulicę Poległych z ulicą Miastkowską.
Obecnie ulica posiada nawierzchnię gruntowo-żwirową (ok. km 0+000 – 0+190), brukowcową (ok.
km 0+190 - 0+320) oraz dalej bitumiczną (ok. km 0+320 - 0+491). Jezdnia jest w
bardzo złym stanie technicznym na odcinku o nawierzchni bitumicznej i brukowcowej.
Rodzaj oraz zakres prac obejmuje m.in. wykonanie:
- rozbiórki istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników,
- jezdni o przekroju ulicznym, szer. 5,0-5,8 m o nawierzchni bitumicznej, okrawężnikowanej i obustronnych chodników (tam, gdzie będzie to możliwe),
- zjazdów z kostki polbruk 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego,
- ciągów pieszych z kostki betonowej gr. 6 cm na podsypce piaskowo-cementowej gr. 5 cm oraz podsypce piaskowej gr. 15 cm,
- spadku poprzecznego jezdni: dwustronnego, daszkowego 2%,
- warstwy ścieralnej grubości 4 cm z betonu asfaltowego,
- warstwy wiążącej grubości 4 cm z betonu asfaltowego,
- podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie lub tłucznia kamiennego grub. 20 cm,
- warstwa odsączająca z piasku gr. 10 cm,
- spływ wody opadowej naturalnymi spadkami podłużnymi i poprzecznymi na ulicę Poległych oraz do istniejącego rowu melioracyjnego za pośrednictwem studzienki deszczowej z wpustem chodnikowym.
Ogólna
powierzchnia terenu, na której będzie realizowane ww. przedsięwzięcie wyniesie ok.
2,65 ha (491 m x 5,4 m). Przedsięwzięcie będzie realizowane na działce
istniejącego pasa drogowego nr 1536/1. Pas drogowy pozbawiony jest jakiejkolwiek
roślinności zielnej, gdyż jest wykorzystywany jako okrawężnikowana,
z chodnikami ulica o nawierzchni bitumicznej, brukowcowej
i gruntowo-żwirowej. W pasie drogowym nie stwierdzono również gatunków roślin
chronionych. Projektowany przebieg przebudowywanej drogi pokrywa się ze stanem
istniejącym. Przebudowa będzie prowadzona bez wyłączania z ruchu przedmiotowego
odcinka drogi i polegać będzie na wykonaniu szeregu prac przygotowawczych oraz
budowlanych. Prace drogowe to typowe roboty drogowe, np. prace ziemne,
układanie mas bitumicznych, budowa poboczy, wjazdów, zjazdów.
Przewiduje się, że do prawidłowej realizacji przedsięwzięcia potrzebne będą niewielkie ilości wody ok. 3,0 m3/dn, natomiast energia nie będzie wykorzystywana. Przewiduje się również wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych tj. beton asfaltowy, kruszywo, kostka brukowa.
Przedsięwzięcie nie spowoduje trwałego zwiększenia ilości lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do poziomu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu oraz pojazdów dowożących materiały budowlane. Będą to emisje o zasięgu lokalnym, krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia.
Mając na uwadze
możliwe uciążliwości, realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia będzie oparta
o następujące zasady: wykonawstwo przedsięwzięcia zostanie skrócone do
niezbędnego minimum, praca sprzętu mechanicznego tylko w porze dnia, tj. w
godz. 600-2200; zachowanie szczególnej dbałości o stan
techniczny sprzętu mechanicznego i jego bezawaryjną pracę (m.in. układu
paliwowo-olejowego), co wykluczy ewentualne zanieczyszczenie gleb i wód
związkami ropopochodnymi; wytworzone odpady (grupa 17: „odpady z budowy,
remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej”) będą
zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi przepisami: bądź to poprzez
składowanie bądź przekazanie do dalszego wykorzystania; beton asfaltowy z
wytwórni będzie dowożony specjalistycznymi, oplandekowanymi
pojazdami; kruszywo i pospółka z koncesjonowanej kopalni będą
dowożone specjalistycznymi, oplandekowanymi
pojazdami; niewbudowany w danym dniu beton asfaltowy
zostanie odwieziony do wytwórni mas bitumicznych; pracujący na budowie sprzęt
mechaniczny będzie poruszał się tylko w obrębie pasa drogowego; w czasie przerw
postojowych silniki sprzętu będą wyłączane; ewentualna baza budowy będzie
wyposażona w szczelne urządzenia do gromadzenia ścieków socjalno-bytowych a na
jej terenie nie wolno dopuścić do gromadzenia się wody opadowej w zastoiskach;
powierzchnia terenu ewentualnej bazy budowy przeznaczona do garażowania
ciężkiego sprzętu mechanicznego będzie wyłożona płytami betonowymi (celem
ochrony wierzchniej warstwy gleby przed zniszczeniem); w trakcie prowadzenia, w
okresach bezdeszczowych, robót na istniejącej nawierzchni gruntowo-żwirowej
będzie ona zraszana wodą celem wyeliminowania
unoszenie się kurzu.
Burmistrz Nowogrodu
inż. Józef Piątek
Załącznik 2 do decyzji RG.7624-05/10
z dnia 31
maja 2010 r.
Karta
Informacyjna
przedsięwzięcia p.n. „Przebudowa drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński”.
Burmistrz Nowogrodu
inż. Józef Piątek
Metryka strony