Decyzja dot. Przebudowy drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński

Decyzja stwierdzająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: Przebudowie drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński
Nowogród, 31 maja 2010 r

Nowogród, 31 maja 2010 r.

RG.7624-05/10

 

 

 

DECYZJA

 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4 oraz art. 84 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Nowogród w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie

 

Stwierdzam

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński”

 

UZASADNIENIE

W dniu 19.04.2010 r. Gmina Nowogród wystąpiła z wnioskiem do Burmistrza Nowogrodu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński. Planowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi gminnej Nr 105856B - ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie (km 0+000 – 0+491,36) łączącej ulicę Poległych z ulicą Miastkowską.

W oparciu o przedłożoną dokumentację Burmistrz Nowogrodu wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zawiadamiając strony o wszczęciu postępowania poprzez obwieszczenie (RG.7624-05/10 z dn. 22.04.2010 r.) zgodnie z art. 49 Kpa, w związku z art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Burmistrz Nowogrodu na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 2 oraz art. 78 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej zwana ustawą) wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku, Wydział Spraw Terenowych II w Łomży oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży o opinię w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, Wydział Spraw Terenowych II w Łomży postanowieniem RDOŚ-20-WST II-66130-78/10/ z dn. 27.04.2010 r. wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;

- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży pismem NZ-4151-43/2010 z dn. 06.05.2010 r. przedstawił Opinię Nr 65/NZ/2010, w której nie stwierdza obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.

Po przeanalizowaniu dokumentacji i uwarunkowań przedsięwzięcia w związku z oddziaływaniem przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko oraz po zapoznaniu się z opiniami w/w organów Burmistrz Nowogrodu postanowieniem RG.7624-05/10 z dnia
11 maja 2010 r. odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński”.

Planowana inwestycja należy do kategorii przedsięwzięć określonych w art. 71 ust. 2 pkt. 2 ustawy, których realizacja wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w związku z § 3 ust. 1 pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9.11.2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 zm. Dz. U. z 2005r. Nr 92, poz. 769 oraz z 2007r. Nr 158, poz. 1105) należy do przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagany.

Wydając przedmiotową decyzję Burmistrz Nowogrodu kierował się kryteriami wymienionymi w art. 63 ust. 1 ustawy:

1)rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji

Planowane przedsięwzięcie obejmuje przebudowę drogi gminnej Nr 105856B - ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie (km 0+000 – 0+491,36) łączącej ulicę Poległych z ulicą Miastkowską. Obecnie ulica posiada nawierzchnię gruntowo-żwirową (ok. km 0+000 – 0+190), brukowcową (ok. km 0+190 - 0+320) oraz dalej bitumiczną (ok. km 0+320 - 0+491) na działce pasa drogowego nr 1536/1 w obrębie ewidencyjnym Nowogród. Początek drogi przyjęto w km 0+000, tj. połączenie jej z ulicą Poległych, natomiast koniec w km 0+491,36 na granicy z ulicą Miastkowską. Planowany zakres realizacji przedsięwzięcia obejmuje rozbiórkę istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników oraz wykonanie: jezdni o przekroju ulicznym, szer. 5,0-5,8 m o nawierzchni bitumicznej, okrawężnikowanej i obustronnych chodników (tam, gdzie będzie to możliwe), zjazdów z kostki polbruk 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego, ciągów pieszych z kostki betonowej gr. 6 cm na podsypce piaskowo-cementowej gr. 5 cm oraz podsypce piaskowej gr. 15 cm, spadku poprzecznego jezdni: dwustronnego, daszkowego 2%, warstwy ścieralnej grubości 4 cm z betonu asfaltowego, warstwy wiążącej grubości 4 cm z betonu asfaltowego, podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie lub tłucznia kamiennego grub. 20 cm, warstwy odsączającej z piasku gr. 10 cm. Spływ wody opadowej będzie następował naturalnymi spadkami podłużnymi i poprzecznymi na ulicę Poległych oraz do istniejącego rowu melioracyjnego za pośrednictwem studzienki deszczowej z wpustem chodnikowym.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na działce istniejącego pasa drogowego nr 1536/1. Tym samym zamknie się w granicach pasa o średniej szerokości ok. 5,4 m - ogólna powierzchnia terenu, na której będzie ono realizowane wyniesie ok. 2,65 ha. Jest to teren już zainwestowany, wykorzystywany od wielu lat jako droga i nadal takim pozostanie. Droga przebiega w terenie zabudowy mieszkaniowej i stanowi dojazd do prywatnych posesji. Realizacja przedsięwzięcia zapewni uzyskanie prawidłowych parametrów drogi, co poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejszy emisję pyłów i spalin do powietrza, ograniczy poziom hałasu oraz ograniczy zanieczyszczenie środowiska wodno-gruntowego.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie

Planowane przedsięwzięcie nie wykazuje powiązań z innymi przedsięwzięciami i kumulowania się oddziaływań takich przedsięwzięć.

c) wykorzystywania zasobów naturalnych

Przewiduje się wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych posiadających atesty bądź świadectwa dopuszczenia tzn. niewpływających negatywnie na środowisko bądź zdrowie ludzi. Wykorzystywane i wbudowywane materiały to m.in.: beton asfaltowy, kruszywo, pospółka, krawężniki i kostka. Energia elektryczna w procesie budowy nie będzie wykorzystywana. Niewielka ilość wody, ok. 3,0 m3/dzień, która będzie potrzebna w trakcie prac budowlanych, zostanie dowieziona beczkowozem.

d) emisji i występowania innych uciążliwości

Na podstawie karty informacyjnej ustalono, że przy realizacji przedsięwzięcia nie zostaną wprowadzone bezpośrednio lub pośrednio do powietrza, wody, gleby i ziemi substancje i energie, choć w trakcie prowadzenia prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu oraz skoncentrowanymi na niewielkiej powierzchni pracami budowlanymi.

Gospodarka wytworzonymi odpadami powinna być prowadzona zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów dotyczących odpadów niebezpiecznych, co uchroni środowisko od szkodliwych i niebezpiecznych czynników. Materiały z rozbiórek, jako odpady, powinny być przez wykonawcę robót sklasyfikowane, składowane selektywnie i zagospodarowane zgodnie z ustawą o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r.

e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii

Przedsięwzięcie nie stwarza potencjalnego zagrożenia awarią.

2) usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska,
w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych
i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:

Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wodno-błotnych czy innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, obszarach objętych ochroną, w tym strefie ochronnej ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarach sieci Natura 2000, obszarach, na których jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach mających znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior, obszarach uzdrowisk i obszarach przylegających do uzdrowisk. Dlatego też prowadzona działalność nie będzie miała na nie negatywnego wpływu.

Ulica stanowi dojazd do prywatnych posesji w tej części miasta, tj. obszarze o znacznej gęstości zaludnienia. Jednak realizacja inwestycji zapewni polepszenie warunków ruchu drogowego oraz ograniczy emisję hałasu i spalin do otoczenia.

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest poza obszarem Natura 2000 a tym samym nie będzie w znaczący sposób pogarszać stanu siedlisk przyrodniczych - siedlisk roślin i zwierząt, a także w sposób znaczący wpływać na gatunki, dla których zostały wyznaczone obszary Natura 2000 oraz na spójność i integralność sieci obszarów Natura 2000.

3)       rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt. 1 i 2, wynikające z:

a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać

Z analizy karty informacyjnej wynika, iż zasięg oddziaływania przedsięwzięcia będzie miał charakter lokalny i krótkotrwały, a możliwe oddziaływania ustąpią po realizacji przedsięwzięcia.

b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze

Z uwagi na rodzaj, skalę i zakres przedsięwzięcia oraz położenie w odległości ok. 120 km od wschodniej oraz ok. 110 km od północnej granicy RP nie stwierdza się możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko a tym bardziej znaczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko na skutek realizacji przedsięwzięcia.

c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej

Analiza przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia wskazuje, że nie wystąpią oddziaływania o znacznej złożoności i wielkości.

 

d) prawdopodobieństwa oddziaływania

Zastosowanie odpowiednich rozwiązań minimalizujących wpływ przedsięwzięcia na środowisko oraz chroniących środowisko nie spowoduje wystąpienia trwałych negatywnych oddziaływań.

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania

            Z analizy karty informacyjnej wynika, że oddziaływania powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia będą miały charakter krótkotrwały i odwracalny.

 

            Realizacja przedsięwzięcia w zakresie opisanym w karcie informacyjnej zapewni uzyskanie prawidłowych parametrów drogi, co poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejszy emisję pyłów i spalin do powietrza, ograniczy poziom hałasu oraz ograniczy zanieczyszczenie środowiska wodno-gruntowego.

Po rozpatrzeniu całokształtu materiału dowodowego zgromadzonego w przedmiotowej sprawie stwierdzono, że realizacja i funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia nie pogorszy środowiska przyrodniczego i nie będzie negatywnie oddziaływać na zdrowie ludzi.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

Niniejsza decyzja zostaje podana do publicznej wiadomości na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.).

 

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Nowogrodu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Zgodnie z art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz.U. 2006 r. Nr 225, poz. 1635 ze zm.) zwalnia się od opłaty skarbowej jednostki samorządu terytorialnego.

 

 

Burmistrz Nowogrodu

inż. Józef Piątek

 

 

 

 

 

 

Załączniki:

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia
  2. Karta informacyjna przedsięwzięcia

 

 

 

Otrzymują:

  1. Gmina Nowogród
  2. strony postępowania poprzez obwieszczenie na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie
  3. a/a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 1 do decyzji RG.7624-05/10

z dnia 31 maja 2010 r.

 

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)

 

 

Planowane przedsięwzięcie to przebudowa drogi gminnej, Nr 105856B - ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie (km 0+000 – 0+491,36), na działce pasa drogowego nr 1536/1 w obrębie ewidencyjnym Nowogród, łączącej ulicę Poległych z ulicą Miastkowską. Obecnie ulica posiada nawierzchnię gruntowo-żwirową (ok. km 0+000 – 0+190), brukowcową (ok.
km 0+190 - 0+320) oraz dalej bitumiczną (ok. km 0+320 - 0+491). Jezdnia jest w bardzo złym stanie technicznym na odcinku o nawierzchni bitumicznej i brukowcowej.

Rodzaj oraz zakres prac obejmuje m.in. wykonanie:

- rozbiórki istniejącej nawierzchni brukowcowej i chodników,                                                             

- jezdni o przekroju ulicznym, szer. 5,0-5,8 m o nawierzchni bitumicznej, okrawężnikowanej i obustronnych chodników (tam, gdzie będzie to możliwe),

- zjazdów z kostki polbruk 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa łamanego,

- ciągów pieszych z kostki betonowej gr. 6 cm na podsypce piaskowo-cementowej gr. 5 cm oraz podsypce piaskowej gr. 15 cm,

- spadku poprzecznego jezdni: dwustronnego, daszkowego 2%,

- warstwy ścieralnej grubości 4 cm z betonu asfaltowego,

- warstwy wiążącej grubości 4 cm z betonu asfaltowego,

- podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie lub tłucznia kamiennego grub. 20 cm,

- warstwa odsączająca z piasku gr. 10 cm,

- spływ wody opadowej naturalnymi spadkami podłużnymi i poprzecznymi na ulicę Poległych oraz do istniejącego rowu melioracyjnego za pośrednictwem studzienki deszczowej z wpustem chodnikowym.

Ogólna powierzchnia terenu, na której będzie realizowane ww. przedsięwzięcie wyniesie ok. 2,65 ha (491 m x 5,4 m). Przedsięwzięcie będzie realizowane na działce istniejącego pasa drogowego nr 1536/1. Pas drogowy pozbawiony jest jakiejkolwiek roślinności zielnej, gdyż jest wykorzystywany jako okrawężnikowana, z chodnikami ulica o nawierzchni bitumicznej, brukowcowej i gruntowo-żwirowej. W pasie drogowym nie stwierdzono również gatunków roślin chronionych. Projektowany przebieg przebudowywanej drogi pokrywa się ze stanem istniejącym. Przebudowa będzie prowadzona bez wyłączania z ruchu przedmiotowego odcinka drogi i polegać będzie na wykonaniu szeregu prac przygotowawczych oraz budowlanych. Prace drogowe to typowe roboty drogowe, np. prace ziemne, układanie mas bitumicznych, budowa poboczy, wjazdów, zjazdów.

Przewiduje się, że do prawidłowej realizacji przedsięwzięcia potrzebne będą niewielkie ilości wody ok. 3,0 m3/dn, natomiast energia nie będzie wykorzystywana. Przewiduje się również wykorzystywanie surowców (materiałów) budowlanych tj. beton asfaltowy, kruszywo, kostka brukowa.

Przedsięwzięcie nie spowoduje trwałego zwiększenia ilości lokalnych zanieczyszczeń w stosunku do poziomu obecnego, choć w trakcie prac budowlanych nie można wykluczyć krótkotrwałego zwiększenia poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza spowodowanych pracą sprzętu oraz pojazdów dowożących materiały budowlane. Będą to emisje o zasięgu lokalnym, krótkotrwałe i odwracalne, które ustąpią po realizacji przedsięwzięcia.

Mając na uwadze możliwe uciążliwości, realizacja i funkcjonowanie przedsięwzięcia będzie oparta o następujące zasady: wykonawstwo przedsięwzięcia zostanie skrócone do niezbędnego minimum, praca sprzętu mechanicznego tylko w porze dnia, tj. w godz. 600-2200; zachowanie szczególnej dbałości o stan techniczny sprzętu mechanicznego i jego bezawaryjną pracę (m.in. układu paliwowo-olejowego), co wykluczy ewentualne zanieczyszczenie gleb i wód związkami ropopochodnymi; wytworzone odpady (grupa 17: „odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej”) będą zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi przepisami: bądź to poprzez składowanie bądź przekazanie do dalszego wykorzystania; beton asfaltowy z wytwórni będzie dowożony specjalistycznymi, oplandekowanymi pojazdami; kruszywo i pospółka z koncesjonowanej kopalni będą dowożone specjalistycznymi, oplandekowanymi pojazdami; niewbudowany w danym dniu beton asfaltowy zostanie odwieziony do wytwórni mas bitumicznych; pracujący na budowie sprzęt mechaniczny będzie poruszał się tylko w obrębie pasa drogowego; w czasie przerw postojowych silniki sprzętu będą wyłączane; ewentualna baza budowy będzie wyposażona w szczelne urządzenia do gromadzenia ścieków socjalno-bytowych a na jej terenie nie wolno dopuścić do gromadzenia się wody opadowej w zastoiskach; powierzchnia terenu ewentualnej bazy budowy przeznaczona do garażowania ciężkiego sprzętu mechanicznego będzie wyłożona płytami betonowymi (celem ochrony wierzchniej warstwy gleby przed zniszczeniem); w trakcie prowadzenia, w okresach bezdeszczowych, robót na istniejącej nawierzchni gruntowo-żwirowej będzie ona zraszana wodą celem wyeliminowania unoszenie się kurzu.

 

 

 

Burmistrz Nowogrodu

inż. Józef Piątek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 2 do decyzji RG.7624-05/10

z dnia 31 maja 2010 r.

 

 

 

                       Karta Informacyjna

przedsięwzięcia p.n. „Przebudowa drogi gminnej, ulicy Sikorskiego w Nowogrodzie, gm. Nowogród, pow. łomżyński”.

 

 

 

Burmistrz Nowogrodu

inż. Józef Piątek

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Nowogrodzie

Wytwarzający/odpowiadający: Marta Grądzka

Wprowadzający: Marta Grądzka

Data modyfikacji: 2010-05-31

Opublikował: Karol Buczkowski

Data publikacji: 2010-05-31