UCHWAŁA Nr XXVII/138/13

w sprawie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014 w Gminie Nowogród.

UCHWAŁA NR XXVII/ 138/13

RADY MIEJSKIEJ W NOWOGRODZIE

z dnia 20 grudnia 2013 roku



w sprawie Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014 w Gminie Nowogród



Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.), art. 4¹ ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U z 2012r., poz. 1356 ze zm.); i art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U.z 2012r. poz. 124; ze zm) Rada Miejska w Nowogrodzie uchwala co następuje:

§ 1.

Przyjmuję się Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014 w Gminie Nowogród, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Nowogrodu.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.









Załącznik do Uchwały Nr XXVII/ 138/13

Rady Miejskiej w Nowogrodzie

z dnia 20 grudnia 2013



PROGRAM PRPFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA ROK 2014 W GMINIE NOWOGRÓD

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2013 w Gminie Nowogród określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych wynikających z używania alkoholu i narkotyków.

Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4¹ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.(Dz.U. z 2012r., poz.1356 ze zm.) oraz art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005r.o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2012r. poz. 124 ze zm.).

Zgodnie z treścią wyżej wymienionych ustaw zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności: tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od używania substancji psychoaktywnych;

  • działalność wychowawczą i informacyjną;

  • ograniczanie dostępności do alkoholu i narkotyków;

  • leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu;

  • zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania substancji psychoaktywnych i ich usuwanie:

  • przeciwdziałanie przemocy w rodzinie


Diagnoza w obszarze uzależnień


Na podstawie Uchwały Nr 128/XXX/01 Rady Miejskiej w Nowogrodzie z dnia 28 grudnia 2001r oraz Uchwały Nr XXX/137/05 Rady Miejskiej w Nowogrodzie z dnia 29 grudnia 2005r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych, zasad usytuowania na terenie miasta i gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz warunków sprzedaży tych napojów w Gminie Nowogród ustalono liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na poziomie 16 oraz do spożycia w miejscu sprzedaży na poziomie 8. W 2013 roku zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia wydano:

  1. poza miejscem sprzedaży –7

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5%oraz piwa -3

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% do 18% -0

- na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% - 4

2) zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży- 2


Wydano również 2 zezwolenia jednorazowe na sprzedaż napojów alkoholowych (o zawartości do 4,5%oraz piwa) do spożycia w miejscu sprzedaży.


Gminę zamieszkuje 4131 osób, w tym 880 dzieci i młodzieży poniżej 18 roku życia, oraz 3251 osób dorosłych.

Z raportu Posterunku Policji w Nowogrodzie wynika, iż w roku 2013:

- doprowadzono 21 osób do pomieszczeń dla osób zatrzymanych do wytrzeźwienia KMP w Łomży lub odwieziono do miejsca zamieszkania,

- założono dla 1 rodziny Niebieską Kartę,

- wykryto 19 przestępstw z art. 178a § 1 KK,

- odnotowano 26 wykroczeń z art. 87 § 1 KW,


W ankietach przeprowadzonych przez Zespół Szkół Samorządowych w Nowogrodzie w 2013r. na pytanie – „czy spotkałeś się z sytuacjami w których twoi koledzy i koleżanki sięgają po papierosy, alkohol, narkotyki” ,ankietowani udzielili odpowiedzi twierdzącej w sposób następujący:

  • papierosy – 68,8%

  • alkohol – 43%

  • narkotyki- 8,66%

Najbardziej nasilone jest palenie papierosów i picie alkoholu wśród młodych ludzi. Pojawiają się także pojedyncze przypadki używania substancji psychoaktywnych. Wskazane miejsca kontaktu z używkami nie dotyczą szkoły, lecz terenu poza nią np.: na przystanku, w parku , za garażami, w miejscach gdzie „nikt nie widzi”. Przyczyny sięgania młodzieży po używki to: problemy osobiste i rodzinne, zaimponowanie w środowisku, moda, trudności w nauce, stres. Sytuacje w jakich młodzi ludzie sięgają po środki psychoaktywne to: spotkania z rówieśnikami, w chwili braku zajęć, w chwili bezradności, uroczystości rodzinne. Zdaniem młodzieży najlepszymi sposobami ograniczenia zjawisk uzależnień w środowisku szkolnym okazały się: pomoc ze strony koleżanek i kolegów, dostępność obiektów sportowych, programy z profilaktyki narkotykowej, zgłaszanie takich przypadków na policję i nauczycielom. Ankietowani chcą dowiedzieć się więcej o skutkach sięgania po używki. I tak chęć poszerzenia wiedzy z tego zakresu deklaruje ok. 46% badanych.

Szkoły realizują obligatoryjnie zadanie prewencyjne dotyczące zapobiegania problemom społecznym w oparciu o szkolne programy profilaktyki, co jest wymogiem ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 Nr 256 poz 2572 ze zm). Cele szkolnych programów profilaktyki koncentrują się na następujących zagadnieniach:

  • Eliminowanie lub redukowanie wśród uczniów zachowań ryzykownych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych

  • Rozwijanie postaw prozdrowotnych

  • Promowanie pozytywnych wzorów osobowościowych

  • Prowadzenie doskonalenia nauczycieli i pedagogów związanego z wdrażaniem nowoczesnych i adekwatnych do potrzeb technologii profilaktycznych

Jako formy działań profilaktycznych planowanych do realizacji między innymi w szkołach, Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury, wymagających wsparcia merytorycznego i finansowego przez samorząd w ramach programu wskazuje się:

  • Organizowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczych

  • Organizowanie profilaktycznych, edukacyjnych zajęć pozalekcyjnych w tym zakup sprzętu sportowego do wykorzystania na zajęciach.

  • Szkolenia dla nauczycieli

  • Organizowanie otwartych imprez o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym, konkursów tematycznych, spektakli teatralnych

  • Organizowanie obozów profilaktycznych i socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych

  • Wspieranie inicjatywy założenia monitoringu w miejscach gdzie najczęściej spotyka się młodzież.

Ośrodek Pomocy Społecznej z uwagi na stały kontakt z mieszkańcami, oraz możliwością przeprowadzania wywiadów środowiskowych ściśle współpracuje z GKRPA w kwestii kierowania na terapię osób uzależnionych i wskazywanie osób potrzebujących pomocy. OPS realizuje również zadania nałożone ustawą z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005 Nr 180 poz. 1493) W ramach działania Zespołu Interdyscyplinarnego prowadzi się pracę z rodzinami dla których założono „Niebieską Kartę” . W roku 2013 wpłynęła 1 nowa „Niebieska Karta”. W ramach współpracy zawarte jest także porozumienie w zakresie korzystania przez mieszkańców gminy Nowogród ze specjalistycznego poradnictwa świadczonego w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Łomży.

W Nowogrodzie działa także punkt konsultacyjno- informacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin. Jest to miejsce gdzie uzyskują pomoc osoby mające problemy z alkoholem. Prowadzi także poradnictwo, rozmowy motywujące do podjęcia leczenia, interwencje na rzecz osób dotkniętych przemocą domową. Punkt współpracuje z Wojewódzkim Ośrodkiem Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży.

Cel główny programu

Utrzymanie na istniejącym poziomie młodzieży eksperymentującej.

Cele operacyjne:

  1. Rozwijanie edukacji publicznej na temat szkodliwości uzależnień.

  2. Kreowanie modelu życia bez nałogów i promowanie postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych poprzez zwiększenie ofert profilaktyczno-edukacyjnych skierowanych do młodzieży.

  3. Zwiększenie skuteczności egzekwowania prawa zakazującego sprzedaży napojów alkoholowych i tytoniu osobom młodocianym.

ROZDZIAŁ II

Zadania i sposoby realizacji

  1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych

  1. Organizowanie i finansowanie szkoleń członków GKRPA, przedstawicieli strategii i metod rozwiązywania problemów alkoholowych.

  2. Wspieranie działalności środowiskowej w zakresie wzajemnej pomocy osób z problemem alkoholowym oraz pomocy dla stowarzyszeń prowadzących programy profilaktyczne i terapeutyczne.

  3. Wspieranie działań w zakresie świadczenia usług psychologicznych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków.

  4. Prowadzenie punktu konsultacyjno- informacyjnego.

  5. Prowadzenie działań edukacyjnych i przeciwdziałania nietrzeźwości na drogach.

  6. Prowadzenie działań zmierzających do zmniejszenia zjawiska przemocy domowej oraz współpraca z Policją w zakresie przeciwdziałania przemocy oraz stosowania procedury „Niebieskich Kart”


  1. Udzielanie pomocy psychologicznej i prawnej dla rodzin z problemem alkoholowym. Ochrona przed przemocą w rodzinie.

  1. Podejmowanie przez GKRPA czynności zmierzających do zastosowania wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładach lecznictwa odwykowego.

  2. Podejmowanie przez GKRPA działań w zakresie motywowania do podjęcia leczenia odwykowego, poprzez:

  • Prowadzenie rozmów indywidualnych z osobami zgłoszonymi do Komisji oraz z członkami ich rodzin

  • Kierowanie do sądu wniosków o poddanie przymusowemu leczeniu odwykowemu osób uzależnionych zgłoszonych do komisji.



  1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej wśród lokalnej społeczności ze szczególnym ukierunkowaniem na młodzież.

  1. Prowadzenie na terenie szkół programów profilaktycznych.

  2. Finansowanie szkoleń dla nauczycieli, pedagogów zajmujących się w szkołach profilaktyką dzieci i młodzieży.

  3. Promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież poprzez finansowanie zorganizowanych zajęć pozaszkolnych w świetlicach, placówkach oświatowych i kulturalnych (w tym dożywianie dzieci, biorących udział w tych zajęciach oraz zakup sprzętu sportowego); finansowanie konkretnych projektów i działań profilaktycznych. Regulamin konkursu ofert na pozalekcyjne zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży stanowi załącznik do regulaminu.

  4. Organizowanie i finansowanie form spędzania wolnego czasu - kolonii letnich, oaz rekolekcyjnych, zimowisk.

  5. Współpraca z teatrami i Agencjami Profilaktycznymi w celu organizowania przedstawień dla dzieci na temat uzależnień.

  6. Prowadzenie lokalnej kampanii edukacyjnej wspólnie ze stowarzyszeniami, z wykorzystaniem prasy lokalnej.

  7. Przeciwdziałanie zjawiskom uzależnień poprzez monitorowanie miejsc sprzyjających deprawacji młodzieży ( w tym dofinansowanie monitoringu wizyjnego)

  8. Wspieranie świetlic opiekuńczo-wychowawczych.

  9. Organizowanie konkursów dla dzieci i młodzieży wpływających na postawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości.



  1. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów społecznych.

  1. Wspieranie materialne i organizacyjne podmiotów i organizacji zajmujących się problematyką profilaktyki alkoholowej.

  2. Wspomaganie grup samopomocowych, organizacji społecznych, sportowych, kościelnych, szkolnych propagujących w swoich programach profilaktykę alkoholową.

Wniosek o wsparcie finansowe na działania profilaktyczne prowadzone przez instytucje i stowarzyszenia należy złożyć do dnia 15 stycznia 2014r.

  1. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

  1. Lustracja obiektów handlowych pod kontem realizacji zapisów ustawy zabraniających reklamy i promocji napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa w zakresie zawartym w art. 131 ustawy.

  2. Kontrola obiektów handlu detalicznego i zakładów gastronomicznych w zakresie sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym i niepełnoletnim, jak również na kredyt i pod zastaw.

  3. Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach sądowych związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych jak również z nieprzestrzeganiem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.



ROZDZIAŁ IV

Zasady kontroli podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.

  1. Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na terenie gminy

  2. Kontrolę przeprowadzają:

  • uprawnione przez Burmistrza osoby,

  • członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

  1. Zakres kontroli:

  • zakres prowadzonej sprzedaży, napojów alkoholowych z aktualnie ważnym zezwoleniem,

  • przestrzeganie warunków prowadzenia sprzedaży określonych w art. 18 ust. 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

  • przestrzeganie innych zasad i warunków określonych przepisami prawa.

  1. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, których zakres określono w pkt.3 przeprowadzone są, co najmniej przez dwie osoby, bez powiadomienia kontrolowanego.

  2. Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:

  • wstępu na teren nieruchomości obiektu, lokalu, gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich jest prowadzona ta działalność,

  • żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.

  1. Podmiot kontrolowany obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

  2. Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do cofnięcia zezwolenia.

  3. Jednostka kontrolowana w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień, przesyła do organu wydającego zezwolenie o wykonaniu zaleceń.

  4. Sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych stanowi odrębne zadanie kontrolne.


ROZDZIAŁ V

Postanowienia końcowe

  1. Finansowanie realizacji niniejszego programu będzie dokonywane z rocznych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych przez prowadzące tę sprzedaż podmioty gospodarcze.

  2. Za pracę w GKRPA ustala się wynagrodzenie w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za każdorazowy udział w posiedzeniu komisji i w kontrolach. Wynagrodzenie po potrąceniu podatku wypłacane jest w dniu posiedzenia lub wykonania kontroli w Kasie Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie, na podstawie sporządzonej listy obecności.

  3. Zadania zawarte w tym programie są inicjowane przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy udziale i współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowogrodzie, szkołami, Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Kultury w Nowogrodzie.

  4. Za realizację zadań wynikających z niniejszego programu odpowiedzialny jest Burmistrz Nowogrodu.

  5. Rada Miejska w Nowogrodzie otrzymuje sprawozdanie z wykonania niniejszego programu.




Załącznik Nr 1

do Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014 w Gminie Nowogród


REGULAMIN KONKURSU OFERT NA POZALEKCYJNE ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

  1. Termin składania ofert: do 15 stycznia 2014 r.

  2. Miejsce składania ofert: Urząd Miejski w Nowogrodzie

  3. Wyboru ofert dokona Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

  4. Oferta powinna zawierać:

    • Temat, formę zajęć, program, cel zajęć

    • Imię i nazwisko prowadzącego, adres

    • Potwierdzenie kwalifikacji uprawniających do pracy z dziećmi i młodzieżą

    • Termin rozpoczęcia i zakończenia zajęć, terminarz zajęć

    • Proponowaną stawkę godzinową brutto

    • Liczbę godzin zajęć, łączną wartość projektu

  1. Preferowane będą oferty zajęć w okresie wakacyjnym i feryjnym.

  2. W przypadku rezygnacji oferenta lub zajścia innych przyczyn uniemożliwiających realizację zajęć Komisja może ponownie rozpatrzyć złożone oferty w styczniu lub ogłosić ponowny nabór ofert.

  3. Z oferentem będą zawierane umowy cywilno- prawne na realizację zajęć.



Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Nowogrodzie

Wytwarzający/odpowiadający: Marlena Bałazy

Wprowadzający: Marlena Bałazy

Data modyfikacji: 2014-01-03

Opublikował: Karol Buczkowski

Data publikacji: 2014-01-03